Hvorfor delta på dette kurset?
Kurset passer for deg som ønsker å:

  • Få en grundig innføring i bruk av droner til takinspeksjon og skadevurdering.
  • Lære hvordan droner og termografi kan brukes til tilstandsanalyse og dokumentasjon.
  • Forstå prosessen fra datafangst til strukturert datahåndtering.
  • Utforske automatiserte inspeksjonsmetoder og programvare som effektiviserer arbeidsflyten.
  • Få praktisk erfaring og 1:1 veiledning fra erfarne instruktører.

Når og hvor?
Oslo, Bygdøy: 21.–22. mai 2025
Tid: 08:30 – 16:00

Program og informasjon om kursholdere og samarbeidspartnere publiseres nærmere kursdatoene.

Praktisk informasjon
Varighet: 2 dager
Forkunnskaper: Ingen krav – kurset passer både for nybegynnere og erfarne dronepiloter.
Språk: Norsk

Pris
Ordinær pris: kr 5990,-
Medlemspris (UAS Norway): kr 4590,-

Betaling: Påmelding fra nettsiden er med kort. Om du behøver faktura, send en e-post til event@uasnorway.no.

Hva er inkludert i prisen?

  • Teoretisk og praktisk undervisning.
  • Lunsj, kaffe og forfriskninger.
  • Kursmateriell og ressurser for videre læring.
  • Bevis for gjennomført kurs.

Har du spørsmål?
Ta kontakt med oss på event@uasnorway.no.

Meet the speakers

Kjetil Hatlen

Droneekspert og Sivilingeniør i Geomatikk at Boston Group

Tomasz Chmiel

Dronepilot at Project R

Thomas Wilhelm Fredriksen

Driftsleder at Statsbygg

Event Schedule

Dag 1 - 21. mai

08:30 - 09:00

Dørene åpner

09:00 - 10:00

Droneinspeksjon av bygg og takflater - slik kommer du i gang

By Thomas Wilhelm Fredriksen - Driftsleder at Statsbygg

Hvordan sikrer man verdi av droneinspeksjoner i eiendomsporteføljer med høye krav til dokumentasjon og drift? Som driftsleder i Statsbygg har Thomas årevis med erfaring i hvordan droner brukes for å redusere kostnader, planlegge vedlikehold og systematisere inspeksjoner. I denne økten får du konkrete eksempler på takinspeksjon, skadehåndtering og effektiviseringsgrep brukt i noen av Norges mest komplekse bygg.

10:00 - 10:15

PAUSE

10:15 - 11:15

Fra manuell til automatisert droneinspeksjon

By Kjetil Hatlen - Droneekspert og Sivilingeniør i Geomatikk at Boston Group

Hvordan lager du en automatisert inspeksjonsflyvning som er like nøyaktig hver gang – og som kan gi sammenlignbare data over tid? I denne sesjonen lærer du hvordan automatiserte ruter settes opp, gir enda større kostnadsbesparelser og hva du må tenke på for å gjøre dette til en robust del av din vedlikeholdsstrategi. Vi går gjennom eksempler og demonstrer hvordan fjernstyrte droner kan hjelpe deg i hverdagen.

11:15 - 11:30

PAUSE

11:30 - 12:30

Termografi – finne feilene du ikke viste var der

By Tomasz Chmiel - Dronepilot at Project R

Tomasz er profesjonell dronepilot og sertifisert termograf, og har jobbet med termisk inspeksjon i alt fra industribygg til søk etter dyr. I denne sesjonen lærer du hvordan termografi fungerer i praksis, hvilke feil man typisk finner – og hva som skiller god datainnsamling fra misvisende målinger.

12:30 - 13:00

LUNSJ

13:00 - 14:30

Tak og bygningsinspeksjon i praksis - disse tipsene trenger du

By Thomas Wilhelm Fredriksen - Driftsleder at Statsbygg

Thomas tar deg med ut i felt for å vise hvordan man gjennomfører en visuell inspeksjon av tak og bygg i praksis. Her får du prøve deg selv – med individuell veiledning og konkrete tips til hvordan du sikrer best mulig bildegrunnlag for skadevurdering.

14:30 - 15:50

Automatisert inspeksjon i praksis – Lær den beste arbeidsflyten

By Kjetil Hatlen - Droneekspert og Sivilingeniør i Geomatikk at Boston Group

I denne økten leder Kjetil deg gjennom hele prosessen med å sette opp og fly en automatisert inspeksjon. Du lærer hvordan waypoint-flyvning fungerer i praksis, og hvordan dette kan forenkle og forbedre arbeidsflyten din.

15:50 - 16:00

Avslutning og spørsmål

Dag 2 - 22. mai

08:30 - 09:00

Dørene åpner

09:00 - 10:00

Datahåndtering – organisering og kvalitetssikring i praksis

By Kjetil Hatlen - Droneekspert og Sivilingeniør i Geomatikk at Boston Group

Denne sesjonen bygger videre på gårsdagens introduksjon til automatisert inspeksjon. Med utgangspunkt i konkrete caser ser vi nærmere på hvordan du jobber med datagrunnlaget fra inspeksjonen – hvordan det tolkes, kvalitetssikres og brukes som beslutningsstøtte i videre arbeid.

10:00 - 10:15

PAUSE

10:15 - 11:15

Termografi - Dokumentasjon og skadeanalyse i praksis

By Tomasz Chmiel - Dronepilot at Project R

Hvordan setter man sammen dataene etter en inspeksjon og presenterer funnene tydelig? Tomasz gir deg innsikt i hvordan man kombinerer visuelle og termiske funn og lager forståelige, handlingsorienterte rapporter.

11:15 - 11:30

PAUSE

11:30 - 12:30

Inspeksjon i porteføljeforvaltning – erfaring fra Statsbygg

By Thomas Wilhelm Fredriksen - Driftsleder at Statsbygg

I denne sesjonen gir Thomas deg et sjeldent innblikk i hvordan Statsbygg håndterer datamengder fra ulike bygg, og hvordan man bruker drone som verktøy i en helhetlig vedlikeholdsstrategi. Du får konkrete eksempler på dokumentasjonsrutiner og kvalitetssikring.

12:30 - 13:00

LUNSJ

13:00 - 14:30

Termisk og visuell skadeanalyse i praksis

By Tomasz Chmiel - Dronepilot at Project R

Tomasz leder deg gjennom en praktisk sesjon med både visuell og termisk vurdering ute i felt. Du får veiledning på hvordan man flyr, analyserer og dokumenterer direkte – og hvordan man jobber systematisk med ulike typer skadebilder.

14:30 - 15:50

Casebasert arbeid – fra flyvning til ferdig funn

By Thomas Wilhelm Fredriksen - Driftsleder at Statsbygg and Kjetil Hatlen - Droneekspert og Sivilingeniør i Geomatikk at Boston Group and Tomasz Chmiel - Dronepilot at Project R

Du jobber med et reelt case og setter sammen det du har lært: automatisering, skadevurdering og etterbehandling. Du får både individuell veiledning og innsikt i hvordan de tre kursholderne tenker sammen når de skal planlegge en profesjonell inspeksjon.

15:50 - 16:00

Avslutning og spørsmål

Praktisk info ifm med flyvning:

Den praktiske flvyningen vil foregå på Bygdøy.

Droner og tillatelser:

Det er lagt opp til at hver deltager har med eget utstyr og egne godkjenninger for å fly.

Vi tar forbehold om at programmet kan endres på kort varsel.