Det er ikke en fugl, det er en DRONE

Møt Robird - en robot-rovfugl. Den skal redusere antall birdstrikes på flyplasser lover den nederlandske produsenten
Clear Flight Solutions.
Tekst/foto: Anders Martinsen

– De ser ut som vanlige fugler, og flyr som vanlige fugler. De har flaksende vingebevegelser og ingen skjulte propeller. Og andre fugler tror at de er ekte. Ved å etterligne naturen kan vi få jaget fugler bort fra områder hvor vi ikke vil ha dem, på en svært effektiv måte, forteller Nico Nijenhuis ved selskapets stand på Xponential.

Ikke til salgs
Vi husker US Airways-flyet med 155 personer ombord som måtte nødlande på Hudson-elva i New York i 2009 etter å ha truffet en fugleflokk. Flyet mistet kraften i begge motorer. Nederlenderne mener altså at de har løsningen på hvordan man unngår denne typen sammenstøt.

– Andre fugler tror fugledronen er ekte fordi den ser ekte ut, fordi den beveger seg naturlig, og flyr som en ekte fugl. Det trigger deres instinkt, de tenker «nå må vi komme oss vekk», sier direktøren. Robird’en er ikke til salgs, forteller Nijenhius, men Clear Flight Solutions tilbyr den som en tjeneste.

– For å bruke den må man ha mye kunnskap om økologi og biologi. Skulle vi selge den som produkt måtte vi trene opp folk, og vi måtte tilby vedlikehold. Og så kunne man opplevd at dersom noen brukte den på feil måte, så funket den ikke. Det er bedre for oss å sende vårt opplærte og svært kvalifiserte personale inn og utføre tjenesten. Man må kunne mye om både luftfart, natur og droneteknologi for å drive med dette, og vi har en stab som har den kunnskapen. De er lisensierte piloter, men de er også biologer, og de vet hva de driver med, sier Nijenhius. Trenger bare fem minutter Han forteller at dronen har GPS og en komplett flycomputer ombord.

– Men den beste måten å bruke den på, er at piloten har kontrollen. For man må respondere på hva fugler gjør, man må jage dem, jakte dem og angripe dem. Så foreløpig har piloten kontrollen, men vi jobber med å utvikle teknologien slik at hele operasjonen vil bli autonom i fremtiden. Det vil si at den skal kunne oppdage fugler på egen hånd, og produsere sin egen jaktstrategi. Total computer vision, altså.

Selskapet har testet dronen på tyske flyplasser, og har ifølge Nijenhuis nylig tegnet kontrakt med Edmonton internasjonale lufthavn i Canada. Foreløpig er dronens flytid femten minutter. Mer enn nok, mener nederlenderen.

– En vanlig jakt tar fem-seks minutter. Da vil falken enten ha fått tak i byttet sitt, eller være for sliten til å fortsette. Så en vanlig flytur for dronen varer ikke lenger enn noen minutter, sier Clear Flight-direktøren.