Slik markedsfører du din dronebedrift

Vi spurte markedsføringsekspert Miriam McNabb om noen gode råd til de som har en dronebedrift de ønsker oppmerksomhet rundt.
Tekst/foto: Anders Martinsen

– Det som gjør droneindustrien litt spesiell, er at det at det er et stort opplysningsbehov. Vi må ikke bare selge tjenestene våre, vi må også forklare folk verdien av de tjenestene og hvordan de kan hjelpe dem, sier McNabb, som har et konkret råd når det gjelder hva man ikke bør gjøre: – Ikke bli for teknisk, for fort. Hvis du begynner med å bruke en masse trebokstavers forkortelser, så mister du folk med en gang. Det du må gjøre er å fortelle en potensiell kunde veldig konkret hva dette produktet kan gjøre, og hvordan det kan påvirke bunnlinja. I hørte trekk må du markedsføre, selge og repetere dette – ofte!

Her er hennes beste tips!

Still deg spørsmålet: Hva er det minste jeg kan gjøre for å få mest uttelling?

#1: Få en internettside. Potensielle kunder må vite at du er godkjent, hva kan du gjøre og vis eksempler på hva du gjør. Hva skal de gjøre for å få dem til å kontakte deg? Hvilken magnet er det som du skal bruke?

#2: Lag en plan. Hvilken som helst plan! Du har nettsiden så er kunsten å få kundene til å finne deg og samtidig må du finne kundene.

Inbound – få dem til å finne deg
Outbound – her finner du kundene til deg.

Hva var din magnet? Hvordan skal de finne deg? Hva er din strategi, hva er viktig for ditt marked? Se hvordan andre næringer gjør det. Eksempelvis hvis du skal søke på Google etter en tjeneste: «Jeg trenger en flink rørlegger i Oslo» eller «Godkjent dronefotograf i Oslo» Matcher du søkeordene som de søker etter? Du må hjelpe dem å finne deg. Ikke gjør det for komplisert. Mange verktøy der ute som hjelper deg – kan du ikke noe om dette selv bør du vurdere å få profesjonell hjelp til å optimaliserer din nettside.

Men kanskje viktigst av alt: La siden ha godt innhold så du blir attraktiv.

Still deg spørsmålet: Hvordan skal de finne deg? Det enkleste er selvsagt å ha betalt markedsføring og det er også forholdsvis effektivt. Mange har også suksess med Piggyback marketing – the influencer strategy Søk allianser og samarbeidspartnere i de sektorer som du vil operere i og sørg for at dere begge to markedsfører hverandres tjenester. Dere konkurrerer ikke, men samarbeider og støtter hverandre.

Hvordan håndterer du media i dag? Har du en kjapp respons – inkluder du bilder, informasjon og linker i svaret ditt – svarer du på det de ønsker? Gir du dem gode eksempler på saker som er relatert til det de spør etter? Gode eksempler kan være viktige for dem og for deg. Når publiserer du informasjon på din nettside, eller gjør store oppdateringer? Selvsagt nøye valgt og Ikke samme dag som DJI slipper tre nye produkter

Inbound: Hubspot / Mailchimp eller andre firmaer som hjelper deg å strukturere informasjon ut.
Outbound: Markedsfør direkte mot en gruppe du søker etter.

Hvordan håndterer du henvendelser som kommer inn på din nettside? Lag en liste og bruk den. Hvem skal du sende informasjon til? Uansett hvem som kommer inn på nettsiden osv. er å regne som GULL. Du må ha et system for å få tak i dem. Du har ikke råd til å miste dem. Du må ha en metode for å bygge opp en liste med interessenter. Kategoriser dem. Hva ønsker de?

#3: SALG! Det må ikke være vanskelig hvis du har en plan og kan noen enkel grep! Kalde salg på telefon er vanskelig og ikke effektiv – det har de fleste erfart som har prøvd. Nettverk er enklere og det fungerer bedre!

– Hvilke forbindelser og nettverk har du? – Kan du få vist deg frem? Er det noen sannsynlige kunder du kan vise deg frem for?

– Hva er det din kunde trenger. Ikke fokuser nødvendigvis på hva du kan, men snakk om hva din kunde trenger og ønsker – det skal være ditt fokusområde! Folk ønsker å gjøre forretninger med mennesker de stoler på, har tillit til, noen som gjør det enkelt for dem og ofte noe de kjenner. Gjør det enkelt for dem å jobbe med deg.

Still deg spørsmålet – hvordan kan jeg gjøre det enkelt for dem. Eksempelvis kan det være hvordan ønsker de at data du har tatt opp med dronen skal leveres. Har kunden jobbet med deg før er det enklere for videre salg. Husk at det er mange som ikke vet hva du kan og hva droneteknologien kan – vær litt tålmodig, husk at vi må lære opp kundene noen ganger!