PILOT: Frank Haugland er en av pilotene på basen i Arendal. Her med en DJI Mavic i hånden - den illustrerer noe av problemet når dronene blir mindre og vanskeligere å oppdage i luften
Foto:Anders Martinsen

Uante konsekvenser hvis vi blir truffet

Jan Franzen

– En drone kan potensielt være en fare på linje med en stor fugl, og det er uante konsekvenser hvis vi blir truffet. En større drone med mye masse vil gå rett gjennom vinduet vårt dersom den treffer i god hastighet, sier sikkerhetssjef ved Norsk luftambulanse A/S, Bjarte Ellingsen.

Han kjenner ikke til noen situasjoner med uakseptabel risiko så langt. Men han slår fast at muligheten for et sammenstøt naturligvis blir større hele tiden, etter hvert som det blir flere droner i lufta.
– Det er ikke så stor sannsynlighet for et treff i utgangspunktet, men etter hver som droner blir mer tilgjengelig er det også større sannsynlighet for et treff. Også et alvorlig treff, sier Ellingsen.

– Ifølge våre utregninger utgjør det en kraft på 800 kilo dersom en drone på 780 gram treffer et helikopter i 120 knop. Hva tenker du om det?

– Den kan treffe rotorbladet, og den kan treffe overføringene til rotoren, noe som kan gjøre at helikopteret ikke er mulig å kontrollere lenger. Da kan det bli stygt. Treffer den midt i frontruta så vil ikke flygeren kunne se noe særlig. Og hvis hele ruta knuses, så kan han få den rett i ansiktet og kanskje ikke være i stand til å fly lenger. Da kan det bli et havari. I tillegg vil det gå utover pasienten i det oppdraget. Nå snakker vi naturligvis om «worst case scenario».

Ellingsen sier at droner er nyttige verktøy, og at lufta er for alle, men at det er viktig å overholde vikeplikten. Noen har mer behov for å være der enn andre.

– Hører du et helikopter komme inn i et område, så få dronen på bakken. Vit at en drone representerer risiko for oss. Sett deg inn i forskriftene, og husk at man har vikeplikt for annen lufttrafikk. Ikke fly nær landingsplasser på baser og sykehus, og heller ikke på ulykkessteder, sier sikkerhetssjefen.