Aktørene bak den historiske kontrakten: Representanter fra UMS Skeldar AB, Nordic Unmanned AS, Explicit AS og EMSA.
Foto:Nordic Unmanned

Nordic Unmanned fikk historisk dronekontrakt – verdt 133 millioner kroner

Selskapet sikret seg en av de største droneavtalene i Europa da de skrev kontrakt med EU-byrået EMSA.

Jan Frantzen

Et konsortium med Nordic Unmanned i spissen har sikret seg en gigantisk kontrakt med EUs byrå for sjøsikkerhet, EMSA. Avtalen innebærer å bruke fire av selskapets Skeldar V-200-sytemer til å drive med miljøovervåkning på fartøy i kyststatene i EU. Hovedfokus vil i første omgang være på måling av svovelutslipp fra skip.

– Avtalen har en økonomisk ramme på 14 millioner euro. Det er en av de største dronetjeneste-avtalene som er delt ut i Europa noen gang, forteller CEO i Nordic Unmanned, Knut Roar Wiig.

I skrivende stund tilsvarer 14 millioner euro over 133 millioner kroner. Det er EU som betaler regningen, og tjenesten vil være gratis for medlemslandene i EU og EØS.

Verifisert teknologi

Nordic Unmanned sin Skeldar-drone.

Nordic Unmanned har allerede utført denne tjenesten for Kystvakten i Norge, noe som trolig var en viktig årsak til at selskapet kunne stikke av med kontrakten i konkurranse med åtte andre europeiske aktører.

– Erfaringen viser at teknologien vi bruker fungerer etter intensjonen. Vi har også verifisert den gjennom eksterne kalibreringsselskap, ved å sammenligne måleresultater fra droner med tidligere kontroller. Så teknologien er moden, og vi er hundre prosent sikre på at den er effektiv. EMSA var opptatt av at de skulle kjøpe en løsning som allerede eksisterer og som beviselig fungerer, sier Wiig, som har jobbet hardt med prosjektet i mange måneder.

– Det begynte allerede i begynnelsen av mai med klassifisering, dokumentering og flytesting, for å vise at det vi har sagt holder vann, sier Wiig.

Han forteller at EMSA har vurdert den faglige delen av tilbudet, og EASA (Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå) den luftoperative delen.

Ledende i Europa

Kontaktpunktene for EMSA i Norge er Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Kystvakten. Det vil være opp til EMSA å avgjøre hvilke medlemsland som til enhver tid skal benytte tjenesten. Nordic Unmanned vil bli kalt ut for å gjennomføre målinger over et tidsrom på tre måneder.

– For oss som droneoperatør finnes det ingen kulere kontrakter enn dette i Europa for øyeblikket. Det er det kuleste vi kunne oppnådd akkurat nå. Vi har en visjon om å bli ledende i Europa innenfor myndighetskartlegging, og på mange måter nærmere vi oss den visjonen med denne avtalen. Det betyr at vi blir en av de ledende droneaktørene i Europa, sier Wiig.

– Hvordan reagerte du da kontrakten var i boks?

– Med euforisk glede. Det var veldig stas, for å si det mildt. Vi er veldig stolte og tilfredse med at vi klarte å vinne en kontrakt på så høyt nivå. sier Wiig.

Ansetter flere

På ground control-stasjonen i forbindelse med testflyvning i Sverige. Jon Knudsen fra Explicit AS i front, samt representanter fra UMS Skeldar og EMSA.

I tillegg til Nordic Unmanned og UMS Skeldar, er også Norut en del av konsortiet. De vil levere software. Kontrakten med EMSA er operativ fra begynnelsen av februar, og Nordic Unmanned – som i dag har elleve ansatte, vil nå hyre inn mer manpower.

– Vi bygger opp en høy flyoperativ kompetanse på dronesiden, og er i ferd med å rekruttere nye piloter som utelukkende kommer fra det bemannede miljøet. Vi må ansette en plass mellom syv og ni personer, slik at vi kan gjennomføre denne kontrakten på en profesjonell måte, og er en organisasjon som kan håndtere tilsvarende myndighetskontrakter, sier Wiig.