Droner hjelper med å slukke skogbrann

Helitrans har i år hatt et testprosjekt med droner, og selskapets DJI Matrice er allerede blitt et effektivt verktøy i brannslukkingsarbeid.
TEKST:JAN FRANTZEN FOTO:ANDERS MARTINSEN OG AIRLIFT

– Dronen har blitt et bra verktøy for oss. Den gjør at flere får oversikt og man kan gi beskjeder kjappere. I stedet for å avbryte slukningen med helikopteret for å ta oversiktsbilder til politi og innsatsleder, kan vi fyre opp en drone og ta bildene derfra. Det er veldig positivt, sier John-Arne Hellesø, som har ansvaret for droneaktiviteten i et av Norges største helikopterselskap, Helitrans.

Selskapet er har kontrakt med DSB om slukking av skogranner med helikopter, og Hellesø anslår at droner har vært brukt under cirka halvparten av de femti brannutrykningene hvor Helitrans sin hovedmaskin på Torp har vært i aksjon i 2018.

DET DU SER: Det er vanskelig å skaffe seg oversikt når man sitter i helikopter og skal plassere innsatsen så rett som mulig. Kraftig røyk kan utfordre innsatsen på mange måter

DET DRONEN SER: Ved hjelp av termisk kamera kan dronen formidle sanntidsbilde til innsatsleder brann som kan vurdere hvor helikopter og innsats skal settes inn. Også for å vurdere etterslukking er dette til stor hjelp.

 

Overblikk

Etter Frolandsbrannen i 2008 ble det innført lederstøtte ved håndtering av skogbranner. Det innebærer at ledende brannbefal bistår det lokale brannpersonellet. Hellesø forklarer prosessen ved en utrykning slik:

– Når vi får en utrykning snakker vi med lederstøtte før vi tar av, så får vi et final «go» og et hint om hvordan forholdene er på området. Når vi kommer frem tar vi som regel en runde rundt for å få et overblikk, men hvis det er prekært begynner vi slukking umiddelbart. Jeg setter av lastemannen på bakken, og hekter på bøttene. Ofte velger jeg å slukke litt først, og så vil lastemannen fyre opp dronen hvis vi ser at det er behov for det. Han posisjonerer den slik at vi kan overvåke storparten av det som skjer, og da tar vi video, bilder og temperaturmålinger, forteller Hellesø.

Droneoperatøren står da med skjermer på bakken, gjerne sammen med innsatsleder, og kommuniserer med helikopterpiloten via nødnettet.

– Bildene kan også fortelle oss hvor vi bør slippe vann. Den som flyr dronen kan guide de andre inn på hot spots. Da snakker vi om en fase hvor brannen har roet seg, sier Hellesø.

Det er kun hovedmaskinen til Helitrans, som har base på Torp, som er utstyrt med drone. Ordningen inngår i et testprosjekt som selskapet har hatt gående siden begynnelsen av året. Helitrans har en avtale med Andøya Space Centre, og flyr under deres tillatelse.

Det er for tiden i overkant av 70 ansatte i Helitrans, og fem av disse er sertifiserte droneoperatører.

DRONE & HELIKOPTER: Samvirke mellom helikopter og drone har vist seg å fungerer godt ved mange anledninger. Hos Helitrans er det lastemannen som fungerer som dronepilot og støtter helikopterpiloten i sitt arbeid. Blant andre Fredrik Pedersen (ASC), Nils Martin Holden (Helitrans) og John Arne Hellesø (Helitrans) jobber med saken. Foto: ASC

 

Høy kvalitet

Helitrans begynte med en Phantom 4, som viste seg å være noe ustabil i vind. Nå bruker selskapet en Matrice, og Hellesø er godt fornøyd.

– Kvaliteten på kameraet er imponerende. Vi kan legge overlegg på termokamera, og kjøre både vanlig og termisk. Vi ser detaljer selv om det ikke er varmgang, forteller han.

Det har vært en tørr sommer med mange skogbranner og Helitrans har hatt mange oppdrag. Totalt har alle selskapets maskiner hatt 220 utrykk så langt i år. Hellesø sier det ikke er umiddelbare planer om å anskaffe flere droner.

– Det fungerer bra med den vi har, men foreløpig ser jeg ikke større behov. Men vi vil evaluere etter hvert, og jeg ser ikke bort fra at det kan bli flere på sikt.