Politiets dronepiloter kan nå operere dronene mens de sitter behagelig, tørt og varmt.
Foto:Trygve Indrelid/UAS Norway

Presentert på Interpolkonferansen:Her er politiets nye dronebil

Glem sportsbiler og hvinende dekk. Drømmen for mange dronepiloter er denne bilen - og det er ikke bare på grunn av blålysene.
Hans O. Torgersen og Anders Martinsen

Sist uke ble prototypen for politiets nye dronebil vist frem for et større publikum. Det skjedde under dronekonferanse IDES 2022, arrangert av Interpol, norsk politi og UAS Norway. 

Under demonstrasjonene av politiets dronekapasitet brukte man alt utstyret om bord, fra de store skjermene og antennene på taket til markisen som rulles ut som beskyttelse for solen. 

Prototypen på politiets dronebil er sivil, men de 12 bilene som skal ut til politidistriktene blir uniformerte. FOTO: Trygve Indrelid/UAS Norway

Truls Djupvik fra Politiets fellestjenester (PFT) presenterte politiets dronebil-prosjekt for konferansedeltakerne. Han fortalte at politiets patruljebiler er fullastet av annet operativt utstyr. 

I bilene har politifolkene med alt fra førstehjelpsutstyr og tunge skuddsikre vester og skjold til sperrebånd og hansker. For å få plass til droner må annet utstyr kastes ut. 

– Det er ingen god løsning å ta med utstyret i en vanlig bil. Det er en minimumsløsning.

PFT har i lang tid jobbet sammen med politiets egne dronepiloter for å finne gode løsninger. Prototypen er bygget på, eller rettere sagt inn i, en Mercedes Sprinter varebil. 

– Akkurat nå skalerer opp og innfører slike biler i alle politidistriktene. De er satt opp for to droneoperatører, men de blir også satt opp som vanlige patruljebiler, forteller Djupvik.

Avanserte løsninger

I det norske klimaet er en av de virkelig store fordelene med dronebilene at to operatører kan sitte innendørs og styre hver sin drone. De er godt hjulpet av store skjermer, avanserte kartløsninger og gode kommunikasjonsmetoder. 

Hver pilot har to skjermer forteller Jørgen Lunde Ronge, som leder politiets droneprosjekt. 

På skjermene kan man få opp bilder fra en rekke forskjellige kilder. FOTO: Trygve Indrelid/UAS Norway

– Du har en skjermswitch i midten her, så alle video-inn-kilder kan kobles til alle video-ut-kilder. Alle skjermene kan vise alle mulighetene som er bygget inn. Det er for det første dronefeed, video fra helikopter, og så er det bygget inn politi-pc-er, forklarer Ronge. 

Hvis det er nødvendig å vise innholdet fra andre kilder, kan de også kobles til. 

– Det er mye fleksibilitet bygget inn. I noen oppdrag ønsker du kanskje å ha video fra dronen på storskjerm, andre oppdrag kartverket som viser hvor alle patruljene er og så videre. Plutselig kommer det en aksjonsleder som trenger å ha opp et detaljbilde fra telefonen sin, «se her, sånn ser det ut».

Under redningsaksjonen etter raset på Gjerdrum var det til tider tøffe værforhold. Dronebilene løser mange av utfordringene man møtte under det som utviklet seg til Europas største droneoperasjon. 

Utholdenhet

– Det dreier seg om utholdenhet og samhandling. Utholdenhet gjennom lading, mat, vann, hvile og skjerming for temperatur. Samhandling gjennom store skjermløsninger og whiteboard, mulighet til å snakke sammen om det som skjer. 

Den største skjermen i dronebilene er montert bakerst, slik at man kan vise informasjonen til et større antall innsatspersonell enn inne i kupeen.

Den største skjermen i dronebilen er montert bakerst, slik at flere medarbeidere fra nødetatene kan følge med på informasjonen. FOTO: Trygve Indrelid/UAS Norway

Men bilene har annet utstyr også. På taket er det montert rundstrålende antenner som reise opp med brytere på veggen bak dronepilotene. Bryterne er dekket med røde deksler som må løftes opp for å kunne bevege bryterne. Samme type sikkerhet som på rakettutskytere.

Radioterminaler til nødnettet er selvsagt på plass. Og så blålys og sirener. Prototypen er sivil med skjulte blålys, mens bilene som skal ut til politidistriktene blir uniformerte og dermed svært godt synlige i trafikken.

Et stort antall batterier til flere dronetyper kan lades samtidig i bilen. Og på gulvet har de store DJI Matric-dronene sin egen hangar. Der står dronene spent fast, så og si ferdig til å flys. Hvis det virkelig haster, kan det ta mindre enn et minutt fra dronebilen kommer frem til et åsted før dronen er i luften.

I skuffen over den store hangaren er det plass til de mindre Mavic-dronene.

Flysikkerhet

– Hvordan ivaretar dere flysikkerheten når pilotene sitter inne og flyr det sin i praksis er en bvlos-operasjon med det samme dere er blinde utenfor?

– Vi rigger alle operasjonene som bvlos. Det er derfor vi kan gjøre dette her. Nesten alt vi gjør gjør vi i bvlos, og det har vi gjort siden begynnelsen.

– Hvordan forklarer du andre luftromsbrukere at dere ivaretar flysikkerheten?

– Hovedsakelig gjennom separasjon og at vi varsler om at vi skal operere.