En av Orbitons droner i luften over en rørledning.
Foto:Orbiton AS

Skal lære bort droneinspeksjon på UNC

Et av landets ledende firmaer innen inspeksjon med droner, Orbiton, inviterer til workshop under dronekonferansen UNC i Kristiansand.

På workshopen blir det mulig for andre droneoperatører å lære hvordan inspeksjoner gjøres, og for kundene å se hvor gode resultatene blir.

Orbiton er ingen hva som helst i bransjen. Ilddåpen i offentligheten fikk firmaet i dagene etter at Skjeggestadbrua på E18 i Vestfold delvis falt sammen etter et større ras.

Februar 2015: Skjeggestadbrua på E18 utenfor Holmestrand falt delvis sammen etter at det gikk et større ras under og ved siden av brua. FOTO: Tore Meek / NTB

Bruekspertene i Statens Vegvesen kunne ikke inspisere skadene. Det var for farlig å bevege seg nær brua fordi resten av den kunne kollapse. Løsningen ble å leie inn Orbiton for inspeksjon med drone. Kriseledelsen i Oslo fikk direkte video inn på skjermene sine.

Restene av den skadede brua ble sprengt i slutten av februar 2015. FOTO: Orbiton

18 dager etter ulykken ble restene av brua sprengt. Opprydding og gjenoppbygging kunne starte.

Også etter storbrannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn Sola januar 2020 var det Orbiton og deres droner som til med å få oversikt over skadene.

Januar 2020. Deler av parkeringshuset raste sammen etter storbrannen på Stavanger lufthavn Sola. FOTO: Carina Johansen / NTB

I det brannherjede parkeringshuset på Sola brukte Orbinton denne roboten. FOTO: Orbiton

– Hva skal dere tilby deltakerne på workshopen?

– Vi skal inspisere et bygg i Kristiansand sentrum, gjøre en start til slutt-demonstrasjon og vise frem muligheter, kvalitetsnivåer og hva man kan forvente. 

– Dette markedet er stort nok til flere operatører?

– Ja, det er helt klart. I demonstrasjonen må vi legge oss på et nivå som ligger mellom kundesegmentet og dronebransjen. Vi vil vise frem hva som kan leveres, men også gi noen tips og triks til andre operatører.

– Hva skal dere fly med?

– Med det som er blitt den nye arbeidshesten vår, Acecore Zoe X8. Den har en take off vekt på 12 kilo. 

Denne dronen har åtte rotorer, noe som innebærer større sikkerhet enn fire-rotors. Enkelt forklart kan man miste en motor eller to uten at dronen styrter.

Tomas Moss i Orbiton.

Nyttelasten under dronen, sensoren som gir kundene bildene fra inspeksjonen, er heller ikke noe hva som helst når Orbiton skal fly under UNC 2022.

– Hva slags sensorer bruker dere mest?

– I all hovedsak en 61 MB Sony sensor, A7R.

– Det er et veldig bra kamera?

– Ja, det er helt vanvittig. Jeg er jo fotograf fra gammelt av og har vært litt allergisk mot megapixel-karusellen, og har sagt at 24 megapixel er sweetspot mellom kvalitet og filstørrelse. Men etter å ha leid inn dette kameraet til en jobb, sa jeg at jeg aldri kom til å gi fra meg det. 

– Slik som det er blitt for oss, så er det den sensoren vi bruker, enten vi flyr drone, kjører rover eller båt. Alle kunder er veldig fornøyd.