De mørke skidressene hjelper ikke, lysmåleren må overstyres, så ikke bildet blir for mørkt.
Foto:Hans O. Torgersen

Dronebilder i vinterparadiset:Dronens kamera kan lure deg

Dronebilder eller video av deg selv eller barna i skiløypa en solfylt dag? Pass på så ikke automatikken i dronekameraet lurer deg.

Hans. O. Torgersen

Fotografering ute i vinterparadiset med sol og snø kan gi deg utfordringer. Det gjelder både stillbilder og video, men med noen enkle grep kan du komme hjem med virkelig gode bilder.

Hvorfor er fjellet, den islagte sjøen eller skiløypene i marka en utfordring? Det er på grunn av de store forskjellene mellom de lyse partiene i bildet, som for eksempel snø og is, og mørke partier som skog og bygninger. Lysmåleren blir på mange vis lurt, noe som gjør at bildene kan bli for mørke selv i strålende solskinn. 

Lysmåleren blir lurt

Det er ikke alltid automatikken i dronens kamera klarer å lese motivet riktig og finne den rette eksponeringen, altså kombinasjonen av lukkertid, blender og lysfølsomhet (ISO).

– Når det er mye snø, blir lysmåleren ofte lurt, kameraet tror at bildet blir for lyst og prøver å gjøre det mørkere. Da bør du overeksponere, forklarer fotoekspert Erik Faarlund i Foto.no.

«Overeksponere» betyr at fotografen må overstyre automatikken og gjøre bildet lysere.

Andre motiver kan gi deg motsatt utfordring. Hvis det er mye mørkt i bildet i tillegg til snø og is, risikerer du at kameraet, for at det mørke ikke skal bli for mørkt, gjør hele bildet så lyst at snøen og isen blir helt «blåst ut». Da ser du ikke skisporene og andre detaljer. 

På dette skjermbildet ser du hvordan vi har justert opp eksponeringen, da lysmåleren i autofunksjonen gjorde bildet for mørkt. Det kan skje når du tar bilde av en stor overflate med snø, slik som på dette islagte vannet.

Kan reddes

– Faren er altså at det lyse i bildet brenner ut. Når det er så store kontraster i bildet, ville jeg undereksponert litt, og heller hente opp i de mørke områdene i etterbehandlingen, forklarer Faarlund. 

Hemmeligheten her er at detaljene i de mørke partiene i bildet kan reddes, hentes frem igjen, men det er ikke mulig når det er helt utbrent i de lyse partiene. 

En hjelp til å eksponere riktig, er histogrammet og funksjonen som viser hvor i bildet det er utbrent. 

Histogrammet er en grafisk fremstilling av eksponeringen, der toppen på kurven ikke skal ligge helt til venstre eller helt til høyre 

– Det som er det viktigste er å følge med på histogrammet og hele tiden holde seg innenfor idealverdiene. Skyter du i raw så er det enklere å hente opp informasjon fra skyggene enn å redde overeksponerte deler av bildet, forteller fotograf, cinematograf og klipper Jonas Kiplesund fra filmselskapet Amodei Visual. 

Jonas Kiplesund fra filmselskapet Amodei Visual.

Video

Skal du skyte video med dronen, møter du på en utfordring til. Når motivet er veldig lyst og du skal ta stillbilder, kan du bare bruke raskere og raskere lukkertid. Det er ikke noen god løsning under videoopptak. 

– På videoopptak er formelen, for å få best mulig motion blur, antall bilder pr sekund ganger to. Da finner du rett lukkertid. For eksempel 2×24 så regner du ut lukkertiden. Da må du bruke nd-filter, med mindre du vil at det skal se ut som åpningsscenen i «Redd mening Ryan» eller et webkamera. Det blir en veldig stakkato, hakkete følelse i hele videoen, forklarer Kiplesund.

Store forskjeller mellom de mørke og lyse partiene i bildet, slik som her på skiarenaen på golfbanen i Drøbak, kan gi utfordringer for deg som dronefotograf. FOTO: HANS O. TORGERSEN

Disse knappene må du trykke på

Vi foreslår at det første du gjør, er å stille inn opptaksfunksjonen på ditt dronekamera slik at du får både JPEG- og RAW-filer. Filer i raw-formatet gir deg mye mer informasjon å jobbe med i etterbehandlingen av bildene. Dette gjelder ikke minst når du skal lysne opp skyggene. 

De aller fleste av dere flyr med DJI-droner. Gå inn i menyen (trykk på de tre prikkene øverst i bildet på skjermen) og velg «camera». Bla ned menyen til du kommer til «histogram» og «overexposure warning». Slå på begge to.

Da får du opp histogrammet til venstre i bildet på skjermen, og de delene av bildet som er for lyse eller helt utbrent, markeres med skrå striper. Du se på dette bildet av skjermen hvordan det kan se ut.

Det neste du bør gjøre er å lære deg å justere eksponeringen. Hvis du fotograferer i auto, kan du regulere eksponeringen ved først å trykke på knappen «EV» nede til høyre på skjermen, nest lengst bort til høyre. 

Deretter drar du raden med eksponeringskompensasjon frem og tilbake mellom ytterpunktene, som er tre blendertrinn ned eller opp. Mens du gjør det, følger du med på bildet på skjermen og slipper når du har funnet den rette eksponeringen.

Samtidig kan du kaste et blikk på histogrammet, der toppen på kurven ikke skal være helt til venstre eller helt til høyre, men et sted midt mellom. 

Hvis du har en drone med et kamera der det er mulig å justere både lukkertid, blender og ISO, for eksempel Mavic 3, kan du også velge «pro» nederst til høyre. Da får du opp de valgmulighetene. 

Skal du gjøre videoopptak, kan du få bruk for ND-filter, som gjør at det slipper inn mindre lys gjennom linsen på kameraet. Hvis det er mye lys ute, slik som en solfylt vinterdag med snø, er det umulig å få den rette lukkertiden uten å sette på et slikt filter, det blir ganske enkelt for mye lys.

Lære mer? Se Dronenytt: