Her er DALL-E sin humoristiske versjon av dronekontrollen i åpen kategori. Illustrasjon: DALL-E / KI
Foto:DALL-E / KI

Slutt på vill vest i åpen kategori? Nå kommer endelig dronekontrollen

Det er ingen hemmelighet at situasjonen i åpen kategori har vært preget av det mange betegner som "vill vest"-tilstand. Mangelen på konsekvenser for ulovlig droneflyvning har skapt en dypt urettferdig og tildels farlig lekeplass. Med denne ukes nyhet fra Luftfartstilsynet kan vi håpe på en endring. De lover tilfeldige kontroller i åpen kategori over hele landet i år.
Anders Martinsen

Denne kommentaren er skrevet av Anders Martinsen, leder av UAS Norway.

La oss ikke pakke det inn: Historien om den første som ble straffet for ikke å ha registrert seg på flydrone.no, kan på overflaten virke som et humoristisk innslag. Mannen i 50-årene fikk overtredelsesgebyr for manglende registrering, ikke for å ha flydd på en farlig eller uansvarlig måte. Under ligger en dypere sannhet: manglende etterlevelse av droneregler. Håndhevelse av pålagte krav og et skrikende behov for klarhet og rettferdighet har i mange år blitt adressert fra dronebransjen uten at det har blitt gjort nok med. Når opptil fire av fem droneeiere flyr ulovlig, er det på høy tid at vi stiller spørsmålet: Hvor lenge skal de som følger reglene straffes, og miste sin konkurransedyktig for andres uansvarlighet? 

Ville vi akseptert det samme i andre bransje, eksempelvis transportbransjen? Sannsynligvis ikke. Da hadde nye tiltak og forsterket kontroll kommet raskere på plass. Men i vår nye industri har vi altfor lenge akseptert lovløshet og manglende oppfølging av registreringer i åpen kategori. 

Det er heller ingen hemmelighet at flere dronepiloter og operatører har valgt å registrere seg i åpen kategori, selv om de egentlig tilhører en høyere kategori med langt strengere krav til både organisasjon og pilot. Men sjansen for å bli tatt er så liten at mange har valgt å ta sjansen. Helt til nå får vi håpe.

Droneturismen har eksplodert i popularitet. Den utgjør ett av de mest betente punktene i debatten. Ishavskatedralen, Trolltunga, Kjerag, Lindesnes Fyr, Lofoten og Nordkapp har alle med sin majestetiske beliggenhet blitt symboler på konflikt mellom ansvarlig dronebruk og mange turisters uforsiktighet samt manglende etterlevelse av regler. Det skaper ikke bare faremomenter, men er også et horn i siden på de som driver lovlig og forsvarlig.

Men la oss være ærlige, problemet strekker seg langt utover turistenes forglemmelser. Vi har sett en industri, ja, et samfunn, som har vært trege med å adoptere en kultur av ansvarlighet og sikkerhet. Luftfartstilsynets vil nå forsøke å stramme inn på tøylene ved å introdusere stikkprøver og overtredelsesgebyrer, det er et steg i riktig retning. Men er det nok? Kan vi virkelig tro at sporadiske bøter alene vil endre den rådende “fly nå, tenk senere» mentaliteten som kanskje råder hos mange?

Her er saken: En ensidig tilnærming vil aldri løse roten til problemet. Det krever mer enn bare gebyrer og registreringer; det krever en kulturell revolusjon og et ønske om å følge reglene og fly ansvarlig. Det oppnår vi ikke ved å tvinge folk inn i et registrer alene. Lover og regler er ikke alene nok. UAS Norway er dypt engasjert i denne kampen fordi vi ikke er det eneste landet som står i samme situasjon. Problemet Norge står i er ikke unikt. Vi skal ikke bare være der for å forsvare våre medlemmers rettigheter, men for å beskytte tilliten og fremtiden til droneflyvning i Norge. Da kan vi ikke ha lovløse tilstander blant deler av bransjen som ødelegger for flyr droner i dark-mode under radaren.

Dette leder oss til et kritisk punkt: Hvis vi skal bekjempe dette kaoset, må alle aktører – fra Politi, Avinor, Luftfartstilsynet og turistindustrien til hver eneste droneeier og forhandler av droner – komme sammen for å utvikle en enhetlig, nasjonal strategi. Dette er ikke en kamp en enkelt gruppe kan vinne alene; det krever en samlet front og ønske om et felles mål for sikker integrasjon og bruk av droner i Norge.

Vi står overfor en av de største utfordringene i dronebransjens historie i Norge, en som har skapt brennende engasjement blant våre medlemmer. Frustrasjonen over å se konkurrenter som bryter reglene uten frykt for reaksjoner, mens de selv følger loven til punkt og prikke, er ikke bare urettferdig – det er direkte konkurransehemmende og kan ikke få lov til fortsette. Vi håper Luftfartstilsynets plan om kontroller i åpen kategori over hele landet ikke bare blir en god plan, men en Norges-turne gjennom landet hvor de kombinerer fantastisk veiledning og møter ivrige dronepiloter med informasjonsmateriell på flere språk, en kopp kaffe til alle som vil prate med dem og boller og kjeks – før de begynner å skrive overtredelsesgebyr.

Men konklusjonen er klar: Vi trenger handling, ikke bare ord. Vi trenger en felles forståelse og respekt for regelverket som beskytter oss alle. Og mest av alt, trenger vi et Luftfartstilsyn og politi som ikke bare truer med bøter og straff, men som også er til stede der og da, klar til å veilede, informere, og ja, straffer om nødvendig de som setter andres liv og virksomheter i fare. UAS Norway er klar til å ta vår del av ansvaret, sammen med våre medlemmer og alle ansvarlige droneentusiaster over hele landet.

La oss sammen sikre en rettferdig, trygg, og bærekraftig fremtid for droneflyvning i Norge. Og kanskje ideen om å pålegge alle droner registrering i flydrone.no ved kjøpstidspunktet ikke er så dum? Da vil vi automatisk knytte en drone opp til en eier på kjøpstidspunktet og redusere antall anonyme droner i luften med det samme. Og kunne  du legge til dronene dine under registreringen i flydrone.no  kunne vi raskt fått en nasjonal oversikt over både droner, hvem som eier dem og til sist hvem som bruker dem. Kanskje noe å tenke på?