Foto:Anders Martinsen

– Dere er en spydspiss for det som er på vei.

UAS Norway møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under Arendalsuka. Han ser store muligheter for ubemannede fartøy fremover.
Jan Frantzen

– Droner kommer til å spille en formidabel rolle i fremtiden, i alt som handler om inspeksjon og sjekking av infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til UAS Norway i Arendal.

– Ikke bare vil deler av dagens helikopterbruk erstattes med ubemannede fartøy, men droner vil også utvide omfanget av hva man kan kjøpe av tjenester. Kolonial.no er jo tydelig på at deres visjon er at du skal kunne bestille pølsebrød og få de droppet ned hos deg mens du står og griller, og det er vanvittig kult. Jeg vet ikke om vi kommer dit, men jeg ser ikke bort fra det. Da må vi få regulert ferdsel for bruk av droner i trafikken, slik at ikke pølsebrød-droner kolliderer i hytt og pine, sier statsråden.

Han ser også for seg endringer når det gjelder større fartøy.

– Vi er vel der i dag at de fleste store fly i stor grad styres av data, og det er ingen grunn til å tro at det vil bli reversert. Om du vil oppleve en Boeing som flyr helt ubemannet, det tviler jeg vel på. Vi vil se en eksplosiv vekst i autonome kjøretøy, men der hvor man har ansvar for andre personers sikkerhet om bord, vil nok det autonome være en støttefunksjon.

For sikkerhet er naturligvis alfa og omega, fastslår Solvik-Olsen

– Den dagen du får en drone som lander på et barn på Karl Johan så har du forståelig nok baluba. Det er viktig at sikkerheten hele tiden er i forkant, slik at man slipper tilbakeslag for teknologien. Der føler jeg at Luftfartstilsynet er rimelig frempå, sammen med bransjen, for å prøve å definere spilleregler som gjør at industrien både kan utvikle løsninger, teknologi og tjenester, samtidig som man ikke ender opp med så strenge regler at man struper næringen igjen. Så arbeid med sikkerhet er utrolig viktig fra vår side, og ikke minst fra bransjens egen side, og det er viktig at det samarbeidet fungerer, sier han.

Tidligere på dagen var UAS Norway til stede på «Pigene på torvet» i Arendal sentrum, der samferdselsministeren var med i et debattpanel som diskuterte temaet «Vil politikerne være med på å gjøre luftfarten grønnere?» Sammen med Kristin Krohn Devold (administrerende direktør i NHO reiseliv), Kåre Gunnar Fløystad (fagsjef i Zero), Stein Nilsen (administrerende direktør i Widerøe), Dag Falk-Petersen (konsernsjef i Avinor) og Torbjørn Lothe (administrerende direktør i NHO luftfart) diskuterte statsråden flåteutskifting, introduksjon av biodrivstoff og elektrifisering som utslippsreduserende tiltak i luftfarten. Mot slutten av debatten ble det åpnet for spørsmål fra publikum. Da tok daglig leder i UAS Norway, Anders Martinsen, mikrofonen.

– Vi representerer en industri med over 6000 ansatte, og over 50.000 drone som som allerede er grønne. Hvordan vil dere fortsette integreringen for at flere skal kunne bruke det? spurte han.

Samferdselsminister Solvik-Olsen svarte følgende: – Norge har en fantastisk spennende aksje inn i dronemiljøene. Jeg var på konferansen i Oslo i fjor høst, og der var det tydelig at andre nasjonaliteter ser til Norge fordi det norske regelverket gjør det mulig å drive forretningsutvikling samtidig som man ivaretar sikkerheten, i større grad enn i andre land. Jernbanen bruker for eksempel droner enkelte steder hvor man før måtte leie inn helikopter. Det er raskere, billigere og mer miljøvennlig med droner, og det viser at batteriteknologien allerede i stor grad er inne i luftfarten når det gjelder små fartøy. Sånn sett er dere en spydspiss for det som er på vei.