En Schiebel Camcopter S-100 fotografert under en test for Equinor.
Foto:Schiebel

Droner og logistikk - dronekonferanse i august på Forus:UAS Norway setter fokus på droner og logistikk i Norden

22. og 23. august arrangerer UAS Norway og Nordic Drone Initiativ konferanse om droner og logistikk, Drone Logistics Summit, på Forus utenfor Stavanger. Der settes fokus igjen på droner og logistikk i Norden. 
Hans O. Torgersen

Denne gang er bedriften Seabrokers sammen med dronebransjen. Seabrokers ble med på laget da de ikke fant noen firmaer i dronebransjen som kunne hjelpe dem da de tilbød en millionavtale for transport av post mellom de ulike avdelingene sine. 

– Seabrokers vil ha identifisert hva som er utfordringen for dronebransjen, sier daglig leder Anders Martinsen i UAS Norway. 

Allerede i 2013 testet DHL denne dronen for levering av pakker i Bonn i Tyskland. Denne dronen kunne frakte tre kilo. FOTO: Oliver Berg AP/DPA/NTB

Han forteller at for få år siden var det mange som ønsket å starte virksomhet innen drone og logistikk, altså transport av gods.

– Realiteten er at i dag er det få som har lykkes med å kommersialisere droner og logistikk. Vi tar pulsen på det beste som skjer i Norden og presenterer noen av de mest modne prosjektene innenfor både energi- og helsesektoren. 

– Bransjen har ikke kommet så langt som ønsket. Hva er utfordringen?

– Noen var veldig optimistiske og trodde det var lett å gå fra test til tjeneste. Vi skal se nærmere på hvorfor det har vært vanskeligere å komme i gang. Vi skal få et unikt innblikk fra Dronie om det globale bildet. Hvilke områder i verden er mest modne? Hvor langt har Norge og Norden kommet? Hvor langt er vi kommet med regulering og hvordan utnytter vi den muligheten som finnes? Hvilke sektorer antar vi er mest modne og som har kommet lengst?

– Hvilke sektorer har kommet lengst?

– Mens konferansen pågår vil Equinor og Nordic Unmanned gjennomføre de første testene med flyvning fra fastlandet til olje- og gassinstallasjoner ute i havet. Det er en milepæl i drone og logistikk, som vi gleder oss til å høre mere om. 

Nordic Unmanned sin drone Schiebel Camcopter S-100.

I olje- og gassektoren er helikopterbransjen veldig godt etablert. Nå ser man de første tegnene på at droner begynner å supplere helikopter.

– Droner har allerede begynt å erstatte helikopter i energisektoren, og supplere innen inspeksjon. Nå forventer vi også innenfor olje- og gass at droner på sikt kommer til å ta over, men det kommer til å ta tid, sier Martinsen. 

Han forteller at utviklingen skjer i små etapper og at endringene kommer gradvis. 

– Nå skal vi lytte til hvor langt man er kommet og hva skal til for å gjøre det trygt og sikkert. Droner og helikoptre kommer til å ha en sameksistens i mange år fremover, men det er ingen tvil om at det kommer til å bli ubemannet. Det blir også tema på denne konferansen. 

Martinsen oppfordrer sterkt alle som har interesse av logistikk og som i dag driver innen sektoren til å melde seg på konferansen og delta i diskusjonen der. 

– Sammen finner vi de beste løsningene. Her kan man ikke sitte på gjerdet og se på. Her må man være en aktiv partner til å bidra i det nordiske miljøet for å finne ut hva som er mulighetene i Norge og Norden. 

Martinsen understreker at dette er en nordisk konferanse med internasjonale foredragsholdere som er spesialister innen temaet. 

– Men Norge er et utstillingsvindu fordi vi har kommet langt på mange områder. Flere av prosjektene i Norden lever ennå i en boble der man skal teste og teste. Her begynner vi å se de første regulære tjenestene. Du har svenske Everdrone, norske Nordic Unmanned, norske Avian, islandske Aha. Det er flere aktører som har holdt på i lang tid og har skaffet seg lang erfaring. 

Det finnes vilje i bransjen til å komme videre, men også bremseklosser. 

– Det er de vi skal identifisere og se hva som skal til for å skape akselerasjon i dette markedet. 

På konferansen skal man først og fremst ikke se på enkeltprosjekter, men på det store bildet for å hjelpe hele industrien til å identifisere muligheter og flaskehalser. 

– Vi skal se på felles europeiske regler, UTM-systemer, altså hvilke systemer som må være på plass for at du skal kunne organisere dette, sier Martinsen.