Verdens minste luftfartøy med VR?

Qualkomm er selskapet bak Snapdragon-chipen som var en av de store nyhetene i 2016. Vi møter teknisk direktør Chad Sweet for å høre hva amerikanerne planlegger for nærmeste fremtid.
Tekst/foto: Anders Martinsen

– Vi viser frem et par interessante ting her, blant annet det vi tror er verdens minste luftfartøy med virtual reality-kapasitet. Dette fartøyet har to fiskeøyelinser i hver sin retning. Derfra lages det en 360° -video, som sendes i sanntid over wi-fi til et VR-headset. Fartøyet befinner seg nå 10-12 meter oppi lufta, med det vi kaller Visual-Inertial Odometry, for å fly og holde posisjonen sin nøyaktig, forteller Sweet. Visual-Inertial Odometry, VIO, betyr at informasjon fra kamera og sensorer anslår enhetens posisjon, slik at den kan bevege seg gjennom et ukjent miljø og autonomt navigere i omgivelsene.

– Og hvorfor trenger vi dette? – Innendørs navigasjon er vanskelig. Til utendørs navigering får du hjelp av en GPS, dette gjør at kjøretøyet kan flyve nøyaktig og med enkel brukerkontroll innendørs. Det er en utvikling av det vi viste i fjor da vi laget en innendørs sikkerhetsdrone, et fartøy som kan fly i et hus. La oss si strømmen går, eller alarmen, og du vil finne ut hva som skjer. Dronen sender data over LTE, og viser hva som skjer inne i huset.


LITEN CHIP – STOR SUKSESS: Qualcomm er en av fabrikantene som har satset tungt på droneindustrien. Nå ser man at deres chip er i stadig flere modeller i mini-segmentet.

– I fjor viste dere også et tidlig stadium av SLAM-teknologi (simultaneous localization and mapping). Er det nøkkelen til trygge flyvninger innendørs?

Ja. Vi investerer tungt i SLAM-relatert teknologi for å ta i bruk både innendørs og utendørs autonom robotikk. Utendørs brukes VIO og GPS slik at du har et stabilt posisjoneringssystem. For eksempel når du flyr i nærheten av bygninger eller i andre områder hvor du kan ha utfordringer med GPS.

– Hva forventer du vil skje i løpet av det neste året, for deres del?

– Mer LTE. Dersom FAA begynner å tillate langdistanse-flyvninger med større kapasitet, så vil operatøren ha bruk for en holdbar tilkobling. Det kommer til å bli en veldig spennende forbedring i teknologien. Dette gjelder også for å operere flere droner samtidig. Vi snakket om strømbrudd tidligere, vel, hvis du ikke har strøm, så har du ikke wi-fi heller. Hvis du da ønsker at et fartøy skal inspisere et varehus, for eksempel, for å utføre en sikkerhetssjekk, så må det fartøyet bruke LTE, sier Chad Sweet.