Martin Andersson viser gjerne frem Quantum Systems Trinity F90+, dronen som er eVTOL fixed ving drone. Med en flyvetid på tett opptil 60 minutter er det mange som velger denne type drone for oppgaver innenfor kartlegging. Foto: Hans O. Torgersen

Demonstrerte eVTOL skanning-droner

Smellene fra haglgevær og andre skarpe våpen på skytebanen i Lørenskog ble forrige uke avløst av lyden av store droner i luften. 
Hans O. Torgersen

Scandinavian Drone brukte anledningen godt da Vei og Anlegg 2022, som kaller seg «Norges største og tøffeste messe», ble arrangert i Lillestrøm 11. og 12. mai.

Det er Maskingrossisternes Forening som arrangerer messen hvert tredje år. Vei og Anlegg-messen er en uvanlig god anledning til å treffe mange entreprenører på samme sted. Scandinavian Drone er et av flere firmaer som leverer ulike droneløsninger til den tunge anleggsbransjen.

FOTO: Hans O. Torgersen

Messeområdet i Lillestrøm er svært dårlig egnet til å fly med store og tunge droner. Det er  under 1,5 kilometer til enden av rullebanen på Kjeller flyplass. I tillegg går det en vei med mye trafikk like utenfor parkeringsplassen.

Scandinavian Drone fant løsningen: Skytebanen til Lørenskog Skytterlag, bare 11 kilometer å kjøre og med store skogområder og jorder som naboer.

-Det var bra besøk, både eksisterende kunder og potensielt nye kunder, forteller Martin Andersson i Scandinavian Drone.

Begge messedagene arrangerte Scandinavian Drone demonstrasjon av to svært ulike droner. En DJI Matrice 300RTK med en Yellow skanner og en fixed wing drone, Quantum Systems Trinity F90+. Begge kan utstyres med blant annet avanserte LiDAR skannere.

Fakta

Hva er LiDAR?

LiDAR står for «light detection and ranging», direkte oversatt til norsk blir det omtrent lysdeteksjon og avstandsmåling. I sin enkleste form har mange av oss tilgang til LiDAR-skanneren på iPhonene. Da kan vi for eksempel lage et 3D (tredimensjonalt) radarbilde av gjenstander og rom.

 

Slike små skannere er ikke nok for anleggsbransjen, der entreprenører og andre skal lage 3D-modeller av store områder, måle mengden av masse og så videre. Da trenger man en stor skanner som kan monteres på en drone.

FOTO: Hans O. Torgersen

-Markedet øker sakte, men sikkert. En av de største forskjellene var da DJI kom ut med sin egen skanner, som er billig. Da fikk LiDAR-markedet mye mer oppmerksomhet, sier Martinsson.

Han karakteriserer DJIs skanner som en entry-level skanner.

-Kundene kan kjøpe den, teste hva de får til med LiDAR og så kan de kjøpe utstyr med høyere ytelse, bedre presisjon og mer kontroll over dataprosessering.

LiDAR-skanning har en av sine fordeler når en utbygger eller entreprenør skal lage terrengmodeller.

-Da har du stor fordel med LiDAR, får flere punkter på bakken, også under vegetasjon. Samme sak når det er dårlige lysforhold. Da sliter du med fotogrammetri, den mer tradisjonelle metoden for kartlegging.

En annen viktig fordel for LiDAR er at du kan fly raskere, og prosesseringen går også fortere enn med rgb-kamera.

FOTO: Hans O. Torgersen

-De litt mindre LiDAR-skannerne er rimeligere og mye mer tilgjengelig. Det finnes også highend-løsninger i millionklassen.

Scandinavian Drone selges flere Yellowscan skanner. Den billigste har en listepris på 264.000 kroner, mens DJI sin Zenmuse L1 koster 105.000.