Knut Roar Wiig fra Nordic Unmanned, med selskapets Skeldar-drone.
Foto: Fredrik Naumann

Dronefolk i farta

UNC2018 er godt i gang på Fornebu. Torsdag slo vi av en prat med noen av deltakerne på utstillerområdet.
Sigve Losnegård

Terje Kristensen, Andøya Space Center

Terje Kristensen, Andøya Space Station.

– Vi deltar for å se hva andre gjør og møter kolleger og brukere. Dronebransjen i Norge er ikke større enn at våre konkurrenter også er våre kollegaer. Vi samarbeider på noen områder og konkurrerer på andre. Så vil vi gjerne fortelle om det vi gjør. Vi jobber mest med store, tunge enheter med store sensorer og bemanning, ofte i forkant av missiltesting. Vårt fokus er beredskap, og droner vil komplementere og overta mer og mer av oppgavene etter hvert som de tåler stadig mer utfordrende forhold, og kan utstyres med like god teknologi som de store enhetene våre har.

Jørn Aarak, Elefun

Jørn Aarak fra Elefun.

– Vi har med oss en helt ny drone, DJI Mavic 2 Enterprise, som bygger på Mavic 2 Zoom, en drone som bare er et par måneder gammel. Enterprise-modellen har fokus mot redning, søk og politi, med ulike typer payloads, altså tilleggsutstyr. Foreløpig består dette av en strobe, en lommelykt og en høyttaler på 90 desibel, som lar deg kommunisere med folk som for eksempel sitter fast på en fjellhylle. I tillegg har vi en Gladius R.O.V undervannsdrone, som gjør det mulig med søk på opptil 100 meters avstand fra operatøren. Den er utstyrt med kraftige lys og 4K-kamera.

Knut Roar Wiig, Nordic Unmanned

Knut R. Wiig , Nordic Unmanned.

Mange dronenerder har lagt merke til Nordic Unmanned, ikke minst pga et innslag på Dagsrevyen der firmaet sørget for smøring av NSBs sporvekslere, og der daglig leder Knut Roar Wiig ble intervjuet. Knut Roar var også med i paneldebatten om bruk og kjøp av dronetjenester under UNC torsdag ettermiddag. En enorm Skeldar-drone er UNC-konferansens største blikkfang, den løfter totalt 235 kg, inkludert egenvekt, og kan fly 100 km og i fem timer. Den brukes til havovervåking og miljøovervåking, og er foreløpig den eneste i sitt slag i Norge. Sandnes-firmaet tilbyr ulike droner og tjenesteleveranser.

Eirik Alstad, Scandinavian Drone

Eirik Alstad fra Scandinavian Drone.

– Vi holder til i Bergen, Lofoten og Sverige, og leverer totalløsninger for ulike kunder innen media, inspeksjon og søk og redning, altså både droner, programvare, utdanning og reparasjoner. Vår nye Phantom 4 LTK kan tilby centimeterpresisjon for bygg og anlegg, og det er helt nytt i bransjen. Vi har også en DJI Matrice 210 med to gimbals, denne har både en varmesensor og en RGB-sensor. Man kan sette temperaraturalarm, f eks under personsøk for politi og brannvesen. I tillegg har den en Z30, en 30-ganger optisk zoom, som er ypperlig under inspeksjon. I tillegg har den fallskjerm som løser seg ut om dronen skulle miste høyde raskt, f eks ved motorstopp. Da utløses også en alarm.

Robert Leake, SenseFly

Robert Leake.

Robert Leake har tatt turen fra Sveits for å presentere SenseFlys nye drone, en eBee X-vingedrone, som hovedsakelig brukes til overvåkning og landmåling. Flytiden er nå økt betydelig til halvannen time, den kan dekke over 400 hektar, og kameradelen er forbedret med et høyoppløselig tilt-kamera. Dronen sender live-trafikkdata, kan ta 3D-bilder og skape termiske kart. I Norge er det Blinken AS i Gressvik som forhandler SenseFly.

Stian Berger, Airlift Solutions

Stian Berger, droneoperatør i Airlift.

Dronepilot Stian Berger er tilbake på standen etter trolig å ha gjennomført norgeshistoriens første dronelevering i tettbygd strøk og i kontrollert luftrom, ifølge UNC2018-konferansearrangør Anders Martinsen i UAS. Droneleveransen fant sted tidlig torsdag morgen med en DJI Matrice 210, og gikk fra Oslo sentrum til Telenor Expo på Fornebu med en minnebrikke(!). Airlift satset tidligere kun på helikoptertjenester, men nå går de for fullt inn for droner via underbruket Airlift Solutions, og har hovedfokus på kraftbransjen.

Torbjørn Houge, Maritime Robotics

Torbjørn Houge, Maritime Robotics.

Maritime Robotics jobber med ubemannede fartøyer i lufta og på sjøen, der de overvåker, inspiserer og kartlegger hav og land for ulike bransjer, hovedsakelig maritime kunder, sier Torbjørn Houge. En liten, ubemannet katamaranbåt, Otter, er en av konferansens kjæledegger. Mange har vært borte og forhørt seg om den, uten at noen har turt å spørre om prisen. Den skal brukes til kartlegging innaskjærs, og går på strøm.