Flygesjef Helge Anonsen i Widerøe på scenen under Security Summit på Forus i Stavanger mandag.
Foto:Hans O. Torgersen

Droneobservasjon kostet Widerøe to millioner

Observasjonen av mulig drone ved Flesland 19. oktober i år fikk store følger. - De operative planene våre for den dagen og den neste ble revet i fillebiter. Vil anslår at rundt to millioner kroner i direkte kostnader, sa flygesjef Helge Anonsen i Widerøe under Security Summit.
Hans O. Torgersen

– Det er ikke et spørsmål om et fly vil bli truffet av en drone, men når, fortalte flygesjefen på Security Summit, sikkerhetskonferansen som UAS Norway arrangerer på Forus utenfor Stavanger.

Det er for å unngå ulykker som lufthavner stenges og fly omdirigeres når det kommer melding om en mulig droneobservasjon.

Dette utløser en kjedereaksjon der dominobrikkene faller i stort antall, fortalte flygesjef Anonsen. Han fortalte om 19. oktober, da to av Widerøes piloter meldte om observasjon av en antatt drone ved Bergen lufthavn Flesland.

– Alt vi hadde planlagt gikk i stykker og måtte planlegges på nytt. Konsekvensene var ca. 20 kansellerte fly, rundt 1000 passasjerer påvirket direkte, mange mange flere enn det ble påvirket indirekte på grunn av forsinkelser og og ytterligere kanselleringer på rutenettet. Forsinkelsene var store og de varte i minst et og et halvt døgn, nærmere to, fortalte Anonsen.

Han malte med bred pensel et bilde av alt og alle som ble påvirket  da flyplassen stengte og flyene på vei til Bergen måtte endre kurs. 

Bare en alternativ flyplass

– Du har ikke med deg mer drivstoff enn at du kan gå til én alternativ flyplass, som for Bergen Fleslands del er Stavanger Sola. Den flyplassen har ikke infrastruktur nok til å ta i mot 30-40 flere fly enn det som er planlagt den dagen.

Flygesjefen fortalte at hverken lufttrafikktjenesten i kontrollsentraler og kontrolltårn har bemanning for å ta unna alle de ekstra arbeidsoppgavene som kommer i en slik situasjon. Det samme gjelder alle funksjonene i flyselskapene som skal få trafikken til å gli sømløst.

– Jeg tror nok noen av de som måtte kjøre buss fra Sola til Bergen ikke var særlig fornøyd med den situasjonen. Og det var folk som reiste helt nordover i Finnmark som fikk reisen forsinket med mer enn tre dager.

Et Dash 8 fra Widerøe i luften. FOTO: WIDERØE

Mens ansatte i lufttrafikktjenesten og i flyselskapene legger om puslespillet for å få flyene frem til alternative flyplasser, starter utfordringene for passasjerene.

– Hundrevis av passasjerer mistet arbeidsdager. Folk som ikke fikk deltatt på viktige møter, pasienter som skulle til et sykehus kom ikke frem og behandlingen de skulle ha ble utsatt. Listen over følgene av en slik stengning er lang, veldig lang, sa Anonsen.  

– Lang tid å komme tilbake til normal drift

Ansatte ute på olje- og gassfeltene var en annen gruppe som ble rammet.

– Hele skiftet som var planlagt for oljeindustrien ble endret litt med en dag, to eller tre. Et par ekstra helikoptre kanskje. Så listen er lang og konsekvensene store når du stenger flyplassen eller et knutepunkt, og det tar liksom lang tid å komme tilbake til normal drift. 

Dette skjedde på det som ikke var en stor reisedag.

– Hvis dette hadde skjedd to dager før jul, ville ikke 2000 passasjerer blitt påvirket, men 20.000, 40.000 eller 60.000.

Trussel

Anonsen mener det ikke er tvil om at droner er en trussel for flysikkerheten.

– Droner er en ganske ny risiko. Det er uklart hvor stor den er det er. Vi har ingen anelse om størrelsen på dronen som vil treffe flyet, men situasjonen kan raskt bli ganske alvorlig.

Det er i praksis umulig for pilotene i et fly å unngå kollisjon med en drone.

– Det er et spørsmål om flaks fordi en drone er så raskt og så liten. Det er ingen systemer i dag som effektivt kan oppdage droner fra fly. Derfor er det fantastisk at Avinor nå utstyrer 12 av flyplassene sine med dronedeteksjonssystemer, sa Anonsen.