Tok av kl. 17:03 - VERDENS FØRSTE: - Equinor gjennomfører verdens første logistikkoperasjon med drone til en offshore installasjon, sa direktør Cecilie Rønning for Felles Driftsstøtte i Equinor, torsdag like før avgang på Mongstad
Foto:Morten Wanvik

Historisk droneflyvning til Nordsjøen

I ettermiddag fløy for første gang i verden en drone fra land til en operativ oljeplattform. Nordic Unmanned frakter en reservedel fra Mongstad til Troll A-plattformen 80 kilometer unna.
Ole Dag Kvamme

Klokken 17:03 i ettermiddag tok en 130 kilos tung drone av fra Mongstad med kurs for Troll A-plattformen i Nordsjøen med en 3D-printet dieseldyseholder.

– Equinor har gjennomført verdens første logistikkoperasjon med drone til en offshore installasjon, uttaler direktør Cecilie Rønning for Felles Driftsstøtte i Equinor.

Leder driftsstøtte EQ Cecilie Rønning åpner seansen.

Dronen er en Camcopter s-100, og er fra østerriske Schiebel, som også har operatører til stede som styrer dronen.

Det norske selskapet Nordic Unmanned i Sandnes har fått den spesielle avtalen, og har operatøransvaret med alle lisenser og tillatelser for å gjennomføre det som karakteriseres som en historisk testflyvning.

Dronen er fire meter lang, har en løftekapasitet på 50 kilo, og marsjfart på 150 kilometer i timen, melder Schiebel selv på sine nettsider.

FIRE METER LANG: Camcopter s-100 har lang fartstid, og har utført 70.000 timer i ulike operasjoner innen forsvar og kystvakt. Her fotografert på Andøya. FOTO: Schiebel.

Etter planen skal flyvningen vare rundt 2,5 timer. Først skal den lande på Troll A-plattformens helikopterdekk med varene. Troll A er Norges største gassprodusent.

Dronen skal også utføre inspeksjoner utenfor sikkerhetssonen på 500 meter fra plattformen, og skal også delta i en søk- og redningsøvelse, før den returnerer.

Hele tiden skal bilder og informasjon kunne strømmes fra dronen.

Equinor mener droner vil spille en rolle innenfor nye energiløsninger på norsk sokkel:

«Droner kan inspisere vindturbiner, utplassere utstyr i forkant av personell ved vedlikehold og reparasjoner, og de kan hurtig kan levere kritiske deler. Ved bruk av droner kan vi også unngå en del løft med fartøy som kan være både dyrere og ha større klimaavtrykk.» heter det i en pressemelding fra Equinor.

– På sikt ser vi for oss en ny infrastruktur for logistikk og støtteoperasjoner, som kan styrke den vi allerede har innenfor fartøy og helikopter, sier Alena Korbovà Pedersen, som leder arbeidet med utvikling av logistikkløsninger i Equinor.