Administrerende direktør og gründer Gad Shaaran (t.v.) og teknisk direktør Jeffrey Knapp i Unmanned Aerospace med GH4.
Foto:Hans O. Torgersen

Hydrogendrevet drone med seks timers flytid

Seks timers flytid på en tilsynelatende «vanlig» drone. Hvordan er det mulig? Dronemagasinet fikk svaret på XPOTENTIAL 2023 i Denver i USA.
Hans O. Torgersen

Dronen har navnet GH4 og kan ha med seg en nyttelast på 6,8 kilo. 

– Først og fremst så er denne dronen drevet av hydrogen, noe som gir den seks timers flytid. Alle motorene er elektriske, forteller administrerende direktør og gründer Gad Shaaran. 

LES OGSÅ: Drone med meget gammel teknologi på XPOTENTIAL.

Det er Shaaran og  teknisk direktør Jeffrey Knapp i Unmanned Aerospace som tar i mot besøkende på standen under XPOTENTIAL i Denver. Begge er godt voksne menn, i motsetning til de man møter hos mange andre firmaer i dronebransjen.

GH4 kan fly som et fly, men har også VTOL-egenskaper. VTOL (vertical take off and landing) vil si at det kan lande og ta av vertikalt, samt henge stille i luften som et helikopter.

– GH4 er basert på et gyrokopter, men vi har en motor for å drive rotoren når vi ønsker å gå inn i VTOL, fordi gyrokoptere vanligvis ikke gjør VTOL. Og pitchen på bladene på gyrokopter er typisk nesten null, men på GH4, når vi ønsker å gå til VTOL, starter vi motoren til rotoren.

Når rotoren når et visst turtall, endres vinklingen på rotorbladene automatisk, slik at dronen kan fly VTOL, forklarer Shaaran. 

Dronen GH4 kan henge stille i luften i en halv time og deretter fly i timevis fremover. Rekkevidden er oppgitt til over 400 kilometer. FOTO: Hans O. Torgersen.

– Når vi skal fly fremover, slår vi av motoren til rotoren, og den blir et rent gyrokopter. På den måten får vi lenger flytid.

Ifølge Shaaran er en av fordelene med gyrokopter at den er mye mer stabil i dårlig vær enn et helikopter. 

GH4 er bygget uten svingplate eller noen av de andre komplekse mekaniske delene på et helikopter. Dermed slipper man mye vedlikehold. 

Administrerende direktør og gründer Gad Shaaran viser frem detaljer på dronen GH4. Selskapet bak dronen, Unmanned Aerospace, er det femte selskapet han har startet. FOTO: Hans O. Torgersen.

– Alt på denne dronen er tilpasset, bortsett fra drivstoffcellene. GH4 veier omtrent 45 kilo. Vi har omtrent 7K nyttelast. Vår neste generasjon vil være på 25K nyttelast, sier Shaaran. 

– Hva er rekkevidden?

– Vi kan gjøre 300 miles (482 kilometer) én vei, eller 150 miles frem og tilbake. Vi kan bli i luften i seks timer og fly VTOL i en halv time. Hvis vi så flyr fremover som gyrokopter i en time, blir batteriene ladet og vi kan fly VTOL i en halv time igjen. Denne dronen er veldig annerledes. Vi har bare to bevegelige deler på hele fartøyet.  

GH4 vant i desember 2022 en utviklingskonkurranse i regi av det amerikanske forsvarets Joint Interagency Task Force South, som driver overvåking blant annet for å stanse narkotikasmugling i havområdene utenfor USA. 

LES OGSÅ: Norsk firma lyser opp verdens største dronemesse