Scanflight og Tobias Sivertsen på jobb i Arendal. Her med deres nye arbeidsbil som er spesialinnredet for droneoppdrag.
Foto:Anders Martinsen

Kjørte 2446 km for å delta på Arendalsuka med UAS Norway

- Jeg er her for å gjøre folk bevisst på at droner er et verktøy, ikke et leketøy, sier Tobias Sivertsen fra Scanflight. Han har kjørt fra Mosjøen til Arendal for å delta på Arendalsuka.
Jan Frantzen

– Ambisjonen vår i Arendalsuka er å vise at droner ikke er en nisjeløsning. Det handler ikke om noen raringer i et hjørne som liker å fly modellfly. De har ikke lenger noe med saken å gjøre, sier Knut T. Moe, styreleder i UAS Norway, som har tatt turen til organisasjonens stand i Peder Thomassons gate i Arendal sentrum.

– Det handler om kommersiell utnyttelse av en ny kapasitet, og å vise at droner er et breddeprodukt. De brukes til inspeksjon av kraftlinjer, av politiet, til boligfotografering, alt mulig, og vårt ansvar er at det blir forstått – og at resten av samfunnet ser at her er det noe som skjer. Oljen er på vei ned, men det er andre bransjer som er på vei opp. Og kanskje det kan være spennende å bruke mer tid på de bransjene som er på vei opp, sier Moe.

Langtur

En annen som har tatt turen til UAS Norways stand i Arendal, er Tobias Vang Sivertsen, ansvarlig leder i ScanFlight, som har base i Mosjøen og er den del av selskapet Total trafikkhjelp AS.

Vang Sivertsen har kjørt i 14,5 timer for å delta på standen. Tur/retur en tur på over 30 timer bak rattet.

– Det er en god arena å vise nye markedet hva droner kan gjøre. Vi fokuserer ovenfor mange på at droner er et verktøy og ikke et leketøy som enkelte fortsatt oppfatte det som, sier han.

Tobias Sivertsen og Scanflight utførte foto- og filmopptak for Arendalsuka, her med Arendal sentrum i bakgrunnen

– Vi vil fortelle folk her hva vi driver med: Inspeksjoner ved hjelp av droner, både på land og til vanns. Alt fra landmålinger, masseberegninger for entreprenører, til søk- og redningsaksjoner for politi og redningsetater. I tillegg har vi en kontrakt med Bane NOR som innebærer 24 timers beredskap for dem.

– Hva håper du å ende opp med her nede?

– Mange nye forbindelser, og å gjøre folk mer bevisste på ScanFlight, hvem vi er, og hva vi driver med.

Nysgjerrighet

Jørn Ølnes Aarak, markedsansvarlig i Elefun, er også på standen, hovedsakelig for å informere forbipasserende om droner – og for å rette opp eventuelle misoppfatninger.

– Mange tror droner er noe de kan spionere på naboen med, men det er jo så mye, mye mer. Det er alt fra det sosiale, det å ha det gøy og dele opplevelser med andre, til å fange bilder som kan brukes kommersielt, og droner til industriell bruk, sier Aarak.

Erik Løvmo – Agrodrone, Tobias Sivertsen – Scanflight og Roger Mo fra Elefun på stand på Arendalsuka.

– Dere har vært til stede på standen en god stund, hva foregår der?

– Vi har hatt demonstrasjon av en drone, og flere på utstilling. Det er mange folk som er nysgjerrige, og det er gøy. Og ekstra moro at så mange unge er innom. Og så har det vært folk der fra Redningsselskapet og fra Røde Kors, som stiller spørsmål og er interessert.

Norge i unik posisjon

UAS Norway-styreleder Moe slår fast at de som interesseorganisasjon har en betydelig jobb å gjøre fremover.

– Det som vil bety mye for norsk dronebransje er at vi er en del av prosessen som har pågått med å samordne dronereglene i Europa. VI er nødt til å gi innspill ti de forumene som eksisterer, vi må bli flinkere til å markere oss på det europeiske markedet, og det krever forståelse av hvordan EU fungerer og hvordan luftfartsorganisasjonene fungerer, forteller Moe utenfor standen i Arendal.

– Vi tror at Norge er i en unik posisjon til å gjøre det bedre enn noen andre akkurat nå, for vi ligger såpass langt foran. Vi har hatt klare og liberale regler i en årrekke og fått lov til å utvikle dronearbeid mens andre land ikke engang har hatt lov til å ta av. Derfor har vi erfaring, og ligger foran akkurat nå. Men gapet lukkes. Mange kommer og konkurrerer om de samme kronene, men nå har vi et vindu, og UAS Norway ser på det som en viktig del av sin misjon å legge til rette for mer dronerelatert virksomhet, sier Moe, som har vært styreleder i organisasjonen siden i vår, og en del av styret siden 2011.

 

– Da jeg gikk inn i dette var vi 25 medlemmer, og alle kjente alle. Nå har vi passert 1000. Vi hadde ikke trodd at det skulle bli så stort så fort, men da er det enda viktigere at alle som jobber med dronevirksomhet er involvert og utveksler kunnskap og sikkerhetsefaring, sier Moe.