Brian Wynne sammen med UASN-leder Anders Martinsen under UNC 2019.
Foto:Sigve Losnegård

– Kunstig intelligens er det mest interessante i dronebransjen

– Teknologi er som været, umulig å kontrollere. Men dronebransjen må samarbeide om å prøve å styre teknologien i riktig retning, sier Brian Wynne i AUVSI.
Sigve Losnegård

Wynne er president og CEO i AUVSI, the Association for Unmanned Vehicle Systems International, en nonprofit-organisasjon som fremmer utviklingen av ubemannede systemer og robotikk, og ble etablert så tidlig som i 1972. AUVSI har over 7500 medlemmer innen myndigheter, organisasjoner, industri og akademia i over 60 land.

Før han ble ansatt I AUVSI I 2015, ledet han the Electric Drive Transportation Association (EDTA), som fremmer teknologi og infrastruktur for elektriske, brenselscelle- og hybrid-drevne kjøretøyer.

Elbil-entusiast

Som første taler under UNC2019 ble han introdusert som en opprører av konferansier Eirik Norman Hansen.

– Det er første gang jeg blir introdusert som en opprører, sier Wynne.

– Men barna mine vil syns det er morsomt. Kanskje de ser på sendingen? Det er tvilsomt, flirer han.

Brian Wynne starter med å minne tilhørerne om at det viktigste, neste steget for ubemannede fartøyer er autonomi.

– Snart kan fartøyene styre seg selv på bakken, i lufta og på havet. Underveis dukker det opp mange utfordringer, og da er nøkkelen samarbeid mellom alle involverte, fortsetter Wynne.

Flygende badekar!

– Model X akselererer fra 0-100 på under 3,5 sekunder. Det er livsfarlig å prøve på slikt der jeg bor, men det er et godt salgsargument, sier Wynne, før han tar tak i sitt nye hovedarbeidsområde: Droner.

Først viser han et bilde av en DJI Mavic Pro, og en video av et flygende badekar skaper latter i salen. Badekaret er rigget som en drone, og med en skumgummimadrass festet under – i tilfelle en hard landing.

– Det er ikke elektrisk drivkraft som er det mest interessante, men hva som skjer når en teknologi som f. eks droneteknologi, konvergerer med en ny teknologi, som AI, kunstig intelligens, sier Wynne.

– Men dette gjelder også annen automasjonsteknologi som konvergerer med AI og ubemannede systemer. Dette kan gi oss svært mange muligheter og fordeler for samfunnet, og kanskje spesielt innen transport.

Droner er nyttige på flyplasser

Wynne mener at målet med AI-styrte, autonome flygende fartøyer er at de skaper orden selv, så de ikke krasjer.

– Droner er et mareritt, sa en i politiet til meg i går. Jeg er glad jeg ikke er i politiet, men de er svært viktige partnere å få med i planleggingen, sier Wynne, som også nevner droneepisoden på Gatwick i desember i fjor. –Husk at droner er svært nyttige verktøy på flyplasser. Droner kan sjekke rullebaner, og kontrollerer fly fort og trygt for sprekker etter lynnedslag. Dette gjøres nå helautomatisk med droner i bl. a hos American Airlines og FedEx.

Men Wynne mener at utfordringene står i kø: –Teknologi er som været, umulig å kontrollere. Men som bransje må vi samarbeide om å prøve å styre den i riktig retning. Den største utfordringen er aksept blant folk. Vi i bransjen forelsker oss i teknologien. Men klarer vi ikke å formidle hvor nyttig droner kan være for samfunnet, vil utviklingen gå tregt, sier Wynne.

Lykkelig tilfeldighet

Senere tar vi en prat med Brian Wynne, som ikke kan få fullrost konferansen nok.

– Det var en lykkelig tilfeldighet at jeg endte i AUVSI, sier Wynne over en kopp kaffe.

– Jeg ble pilot for 27 år siden, og min bror fulgte i mine fotspor 4 år senere. Jeg flyr ennå, og forstår utfordringene og behovet for sikkerhet og profesjonalitet i bransjen.

– Hva slags fly har du?

– Et enmotors propellfly, en Socata Trinidad. Et ganske raskt og komplekst fly.

– Og en elbil, en Bolt?

– Ja, for å utjevne karbonutslippene mine!

Brian Wynne ler.

– Er du fornøyd?

– Jeg kommer aldri til å bytte tilbake til bensinbil. Nå må jeg nærmest bruke hodetelefoner med lyddemping for å orke å kjøre bensinbilen til kona.

– Hvorfor Bolt?

– En viktig grunn til at jeg kjøpte en rimelig elbil, er at jeg bruker alle pengene på flyet mitt! Men biler som Audi e-Tron og Tesla er jo fantastiske.

– Hvilket forhold har du til droner?

– Jeg har dronesertifikat, selv om jeg ikke er like flink til å fly droner som å fly vanlige fly. Men jeg har alltid vært opptatt av automasjon. Og det er faktisk mulig å installere et system på flyet som heter Garmin Autoland. Det ville min kone likt at jeg investerte i. For hun flyr ikke selv, men hun sitter på. Så hvis noe skjer med meg, vil hun gjerne ha muligheten til å trykke på Autoland-knappen, sier Wynne og flirer.

– For oss som ikke har spilt mange videospill eller flydd droner med spakene, gjør GPS og “returner hjem”-funksjonene teknologien mye mer tilgjengelig. AUVSI-staben var nylig ute og fløy fire droner samtidig, og fordi vi fikk gode instruksjoner om å holde oss på spesifikke høyder, ble det uproblematisk og sikkert å fly.

TOP

– Dere har startet et dronepilot-program nylig?

– Ja, for halvannet år siden etablerte vi “Trusted Operator Program”, TOP.

– Vi diskuterte med dronepiloter og droneinstruktører i 10-12 ulike byer, og som har aldri blitt opplært etter en standard. De har kun fått ta en teoriprøve. Det er ikke FAA som forlanger det, det er det forsikringsselskapene som gjør. Som bransje kunne vi dekke dette behovet, sier Wynne.

– Vi var 180 personer som utviklet TOP ved hjelp av eksisterende standarder og protokoller, i tre ulike nivåer, TOP 1, 2 og 3. TOP 3 vil kreves når man senere skal fly BVLOS, altså uten å kunne se dronen. Vi i den ubemannede bransjen er like opptatt av profesjonalitet og sikkerhet som man er i bemannet luftfart.

– Hvilke utfordringer er størst nå?

– Det har skjedd flere oppsiktsvekkende episoder på flyplasser og under store arrangementer. Vi må fortelle folk hvorfor dette er bra for samfunnet. For droner redder liv og hjelper folk ut av farlige situasjoner, enten de inspiserer mobilmaster, vindmøller, broer eller andre svært risikable steder. Men negative historier selger best, så vi trenger fullt utviklede løsninger, med identifisering, sporing, beskyttelse og avsondring fra sensitive områder som flyplasser og store forsamlinger.

– Hvilken id-teknologi er mest lovende?

– Man får trolig krav til både radiobølger, nettverk osv. I USA jobbes det med standardisering nå hos ASTM, og vi håper det kan bli en internasjonal standard. Det er mange utfordringer, f. eks bør man kunne få rede på hvem som flyr dronene, men samtidig har folk rett til privatliv også. Likevel bør politi og sikkerhetsmyndigheter ha tilgang til slik informasjon. Lenger framme, i UTM og U-Space, vil dronene i stor grad styre seg selv, og de må være registrert og lett identifiserbare.

– Hvordan er samarbeidet med UASN?

– Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Det er flott å få være med på denne konferansen, og jeg setter samarbeid generelt svært høyt. Her møtes mange ulike mennesker med ulike agendaer og interesser, fra politi til dronepiloter og folk fra luftfartstilsynet. Transportministeren var her i dag. Det er fantastisk. Det føles som å være hjemme, folk prater bare et annet språk – selv om alle snakker engelsk perfekt. Vi jobber alle med å få til noe positivt sammen. Det skal vi bygge videre på, og jeg gleder meg til fortsettelsen, avslutter Brian Wynne.