Norsk-amerikanske Erik Stephansen vinket til tilskuerne da han torsdag fløy VTOL persondrone under CES 2023 i Las Vegas.
Foto:Hans O. Torgersen

Nordmann fløy VTOL persondrone på CES 2023- Denne persondronen skal vi også selge i Norge

Ryse Aero Tech ble det første selskapet som fløy VTOL persondrone på CES 2023 i Las Vegas. - Ser dere snart i Norge, sa norsk-amerikanske Erik Stephansen etter flyturen.

Anders Martinsen og Hans O. Torgersen

Stephanson er visepresident for regulatoriske saker i Ryse Aero Tech. Han er også pilot på selskapets Recon, en seks-rotors VTOL persondrone.

– The Ryse Recon er den første bemannede part-103-drone, vi kaller det en flyvende ATV, sier Stephansen til Dronemagasinet.

Norsk-amerikanske Erik Stephansen bak spakene i Ryse Aero Tech sin VTOL persondrone i Las Vegas. FOTO: HANS O. TORGERSEN

Når vi snakker med norsk-amerikaneren er det bare noen minutter til han skal fly fartøyet utenfor en av de store utstillingshallene på CES 2023, verdens største teknologimesse, i Las Vegas i USA.

– Recon har seks redundante rotorer og vi har redundante flysystemer. Det fine er at den flyr opp til 63 miles i timen (101 km/t) med en rekkevidde på omtrent 25 miles (40 km), så du kan nå ganske langt. 

– Som et magisk teppe

– Føler du deg trygg når du sitter i cockpiten med propellene som snurrer rundt?

– Ja, det er utrolig hvor raskt du glemmer at de er der. Stabiliteten til hele tingen tar over, og i  stedet føler du at du er på et magisk teppe, et flyvende teppe. Du kan løfte hendene og den er bare veldig stabil, du er bare en del av noe som svever stille i luften. 

Slik ser instrumentpanelet og kontrollstikkene ut i Ryse Aero Tech sin VTOL persondrone. Foto: Hans O. Torgersen.

– Hvorfor trenger vi dette? Hva er bruksområdene? Jeg hørte at dere skal imot forhåndsbestillinger senere i år.

– Vi begynner faktisk å ta i mot forhåndsbestillinger på utstillingen her denne uken. Vi ser på landbruk og gårdsdrift, for å starte i landlige miljøer, så vi får allerede sett mye interesse for det. Vi se at det kan være aktuelt for enkeltpersoner som ønsker den for camping og fiske. Det er mange mulige bruksområder. Det er så fascinerende at fremtiden er her nå.

– Erik, får vi se deg med hjelmen fly i Norge snart? Kan vi forvente at denne kommer på det norske markedet?

– Jeg tror vi vil du vil se meg i Norge, muligens så tidlig som neste år. Vi vil gjerne se den i Skandinavia, men åpenbart i Norge først, gitt at det er mitt hjemland også.

– Fremtidens luftfart er ubemannet. Hva tenker dere om dette?

– Vi følger denne utviklingen nøye, og planlegger at også vi på sikt vil tilby denne farkosten ubemannet. Men det vil avhenge av lovverket og etterspørselen i markedet. Vi ser for oss at dette luftfartøyet kan operere som en del av en flåte hvor flere fartøy sammen utfører ulike typer oppgaver, avhengig av hvilke sektorer bruken er tilpasset.

Erik Stephansen håper å ta med seg hjelmen og persondronen til Norge allerede neste år. FOTO: HANS O. TORGERSEN

Stephansen ble torsdag den første som fløy et luftfartøy av denne typen på CES i Las vegas.

– Ja, vi er de første som flyr på CES, og det er fordi vi har mye tid og pålitelighet bak dette, så alle stoler på at vi vil gjøre noe veldig trygt. Vi har lagt ned mye innsats gjennom flere år i dette, og mange timer med ingeniørarbeid bak det. Vi har virkelig bygget det vi føler er et veldig trygt og pålitelig fartøy. 

– Ser dere i Norge snart, sa Stephansen før han satte seg i cockpit og tok av.