En etterlengtet nyhet for mange: Oppfølgeren til DJIs Mavic Mini, Mini 2. Dronen ble lansert av DJI torsdag.
Foto: DJI

Mini 2 -Kraftplugg i håndstørrelse fra DJI:Ny drone under 250 gram - Imponerer med 4K-kamera og RAW format

DJIs splitter nye Mini 2-drone har 4K-oppløsning på video og gjør det mulig å ta bilder i RAW-format.
Jan Frantzen

Torsdag lanserte DJI en liten men likevel stor nyhet. En drone på 249 gram, ved navn Mini 2. Det bekrefter ryktene den siste tiden, etter at en kunde fikk kjøpe dronen på Best Buy før flere dager før offisielle lanseringen.

Kameraet har en 1/2,3-tommers sensor på 12 megapiksler, samt en videooppløsning på 4K/30 fps @ 100 Mbps. I tillegg kan bilder lagres både i JPEG og RAW. Dette er gode nyheter for fotografen, da RAW-formatet gir et betydeligere større handlingsrom i etterbehandlingen. I vår test av dronen vil vi komme tilbake med mer informasjon om detaljer for sensor, oppløsning og hva du som fotograf må vite.

Suksess med minidronene

Mini 2 vil trolig bli en populær drone, ikke minst blant boligfotografer.Foto: DJI

249 grams drone Mavic Mini fra DJI ble lansert for et år siden og ble umiddelbart en suksess. Mavic Mini revolusjonerte hvor mye man kunne pakke inn i en drone. Ikke bare var den 249 gram i Europa og i USA, i Japan veier den kun 199 gram, grunnet redusert batterikapasitet og dermed også vekt på batteriet. Slike droner under 250 gram har gradvis entret det tradisjonelle fotograf-markedet, i tillegg til amatørmarkedet og vunnet stadig flere fotografers oppmerksomhet grunnet enkelhet til å bruk og samtidig god nok kvalitet på sensoren til både foto og filmopptak.

Les også: Dronemagasinets test av Mavic Mini

En av svakhetene med første generasjon Mini var stabilitet mellom knotroller og dronen. Ofte meldte piloter tilbake om svakt signal på bilde og forstørrelser. Det er nå kraftig forbedret med OcuSync 2.0, som nettopp forbedrer den tidligere etablerte wifi-linken mellom dronen og kontrolleren. Nå er altså signalet blitt betydelig forsterket på Mini 2. Dette er også blitt gjort blant annet på Mavic-serien.

Droneoperatører som flyr ute i mye vind kan ifølge DJI glede seg til bedre forutsetninger for å operere i vind – opptil 40 km/t, dvs 8-10 meter i sekunder. Tilsvarende Mavic 2. Dronemagasinet har ikke fått mulighet til å teste ut disse spesifikasjonene, men vil komme tilbake med en test så snart en tilgjengelig modell foreligger.

Dronen kommer fortsatt uten obstacle avoidance, altså deteksjon som gjør at den automatisk forhindrer dronen i å kollidere. Dette har vært savnet fra mange og er en funksjon som mange er vant til fra andre droner. Men DJI opplyser at det ennå ikke er mulig å få til på droner med denne vekten. Til gjengjeld er dronen utstyrt med ulike typer forhåndsprogrammerte opptaksfunksjoner som gjør det enklere å ta film og bilder hurtig og dermed enkelt skape kreativtet i materialet du gjør opptak av.

Mini 2 er oppgitt til å ha en maks flytid på 31 minutter.

Regelverket for droner under 250 gram

Mini 2 er enkel å håndtere og frakte med sine 250 gram. Foto: DJI

Fra nyttår får vi som kjent et nytt droneregelverk, og med en drone under 250 gram kan du i åpen kategori fly opp til 120 meter. Under dagens regelverk kan du også fly utenfor synsrekkevidde, opptil 50 meter, men det vil ikke være mulig i med de nye reglene. Da må du forholde deg til 120 meters regelen og kun fly med dronen innenfor synsrekkevidde, altså VLOS. Du kan til gjengjeld fly på kveldstid, forutsatt at du kan se dronen din. Du har ikke lov til å fly over folkemengder, men du kan fly nærmere folk enn tidligere. Du kan ikke planlegge å fly over mennesker.

Ønsker du å bruke en drone under 250 gram til å fly utenfor synsrekkevidde, må du over i spesifikk kategori. Du vil fortsatt ikke ha lov til å fly nærmere enn fem kilometer fra flyplass uten tillatelse. Du må ta hensyn til personvern og privatlivets fred, og du må ha ansvarsforsikring iht EC785/2004 – altså det samme som dagens krav.

For å operere en drone under 250 gram er det ikke krav til eksamen, men du må registrere deg hos Luftfartstilsynet 1. januar.

Les en rekke saker om det nye regelverket i Dronemagasinet