En forsker fra Norce på Svalbard. Til høyre står kassen der dronebatteriene holdes varme ved hjelp av varmeposer av samme type som du kan bruke i hansker og støvler.
Foto:Anders Martinsen

Kritisk viktig når du skal fly i vinterkulden: Slik holder du dronebatteriene varme

Et kaldt dronebatteri kan i verste fall føre til havari. Vi har snakket med en ekspert som forteller hvordan du holder batteriene varme.

Hans O. Torgersen

Mange av oss har opplevd det. Du flyr av gårde i kaldt vær og alt fungerer fint, men plutselig faller batterikapasiteten dramatisk, og det er så vidt du klarer å lande dronen trygt. 

Hva skjedde? Trolig var batteriet i dronen din kaldt da du startet opp, uten at du fikk noe varsel om det på kontrollenheten. Hvis du skal ut i vinterkulden for å fly drone i skibakken eller på skitur, er det viktig å holde batteriene varme.

– Når batteriene er kalde, så yter de mindre og du kan risikere et havari. Du får kortere flytid, og du kan ikke hente like mye effekt fra batteriene. Hvis du kommer i en situasjon med kraftige vindkast, har du ikke nok kraft til å kompensere, forklarer Tore Riise, flyoperativ leder i forskningsinstituttet Norce (Norwegian Research Centre AS). 

Tore Riise, flyoperativ leder i Norce.

Batterikasse eller tett på kroppen

Han har fløyet mye med drone under kalde og enda kaldere forhold, blant annet på Svalbard og andre steder i Arktis.

Selv om du ikke skal fly i Arktis, er det like viktig å holde batteriene varme.

Hvis du bare skal ut på en kort tur i kulda med din DJI Mini eller tilsvarende drone, kan løsningen på problemet være enkel: Legg batteriet i en lomme tett på kroppen, og ta det ut og sett det inn i dronen når alt annet er klart.

Kulde og snø gir deg som dronepilot flere utfordringer. En av dem er hvordan holde batteriene varme. Foto: Hans O. Torgersen.

Lengre tur, større droner og større batterier? Det finnes gode løsninger da også. Tilbake til Riise og hans gode råd.

– Vi har laget oss et system med en isolert kasse, så bruker vi de sakene som du ellers kan ha i skoene eller hanskene, og legger en del av dem i kassen. Det har fungert greit. Jeg har også brukt god gammeldags varmeflaske som du fyller med varmt vann.

Varmeposene av samme type som dem Riise bruker, får du kjøpt blant annet hos Biltema og XXL for under 20 kroner.

Trikset, forklarer Riise, er å ha batteriene i kassen så lenge som mulig.

– Ikke ta ut batteriene før du skal fly, det som gjelder er kortest mulig eksponering for kulde uten at de er ikke bruk.

Når batteriet er satt i dronen og du har startet opp, er du nesten uten av risikosonen. 

– Når batteriene er i bruk, så skaper den indre motstanden når belaster batteriet, varme.

Etter bruk kan du legge batteriet tilbake i kassen. Det er da varmt og bidrar til å holde temperaturen oppe på de andre batteriene i kassen.

På kontrollenheten til en DJI-drone får du opp batteritemperaturen ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre på skjermen, deretter «safety» øverst til venstre, bla ned og trykk på «battery info». Da får du opp dette bildet. Denne skjermdumpen er tatt et par minutter etter at dronen ble slått på med et kaldt batteri. Temperaturen på batteriet har steget til nesten 7 grader, men spenningen har samtidig gått ned og du har kortere flytid som resultat.

– Når jeg setter et kaldt batteri inn i dronen og starter opp, så stiger jo temperaturen på det?

– Ja, men det er ikke en anbefalt metode. Det tærer ganske mye på batteriene dine. 

Riise hever pekefingeren gjennom telefonrøret:

– Å fly når det er kaldt og bare stoler på temperaturmåleren i batteriet, gjør at du fjerner et lag sikkerhet. Det er ikke lurt. 

Sist, men ikke minst: Ikke glem at kontrollenheten også har et batteri som blir kaldt og mister spenning ute i kaldt vær. På de fleste kontrollenheter kan du ikke skifte batteri, så det kan være lurt å ha med en powerbank til å lade den med hvis du skal være lenge ute.