– Vi skal inn i det profesjonelle markedet

- Konsumentmarkedet vil fortsatt vokse, men det profesjonelle markedet vil vokse enda mer - vi forventer en betydelig vekst sier Jörg Schamuhn, visepresident for salg og markedsføring hos Yuneec Europe
Reportasje: Anders Martinsen

– Vi mener at det å selge en plattform fremover ikke blir det viktigste, plattformen hos alle må ha den beste teknologien og navigasjon og da vil dronene bli mer en handelsvare. Der hvor forskjellen virkelig da vil stå er hvilke sensorer du kan tilbyr og det andre viktige kanskje enda viktigere er alle type tjenester du kan ha rundt dronen. Vi ser nå at et helt nettverk   av tjenester er i ferd med å bli bygd opp hvor alt fra trening, service til håndtering av data fra dronen blir en viktig del av verdikjeden, sier Schamuhn.

Ønsker å bygge værbestandig drone

– Vi har som mål å utvikle 2-3 platt- former som er blant det beste du kan få, videre jobber vi mye med nye og bedre sensorer for våre plattformer. Men spesielt jobber vi med trening og utvikling av standardisert trening for våre kunder.

Har dere ikke nok plattformer?

– Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg mener at vi ikke har dekket markedet nok, vi har tre konsumentplattformer men kun én profesjonell plattform.

– Vi må utvikle mer kommersielle plattformer for å kunne konkurrere. Eksempel kan være en plattform for inspeksjon og infrastruktur. En værbestandig drone som eks kan fungere på oljeplattformer.

Prisen for en drone som kan operere i disse områder kan koste så mye som 250.000 USD. Vi mener ta vi kan gjøre det for 1/10 av prisen – altså til 25.000 USD, det er ikke noe vi har for lansering nå,  men dette er et naturlig del av vår utvikling av profesjonelle plattformer, forteller Schamuhn.

Hva er fokus for dere fremover?

– I tillegg til utvikling av plattform- er, sensorer og tjenester mener jeg at det er svært viktig å kunne navigere droner uten hjelp av GPS. Det er noe vi jobber aktivt med men jeg kan  ikke dele noe av dette i dag. Vi har  tre tilnærminger til denne utfordrin- gen i dag, navigasjon og presisjon for navigering. Løser vi dette har man et langt bedre utgangspunkt for både inspeksjon og overvåkning ved hjelp av droner.