Kristofer Skantze, administrerende direktør i Xer Technologies, med den bensindrevne hybrid-dronen X8 på XPONENTIAL i Denver.
Foto:Hans O. Torgersen

Bensin-drone med batteri til nødsituasjoner

Hybrid-dronen X8 er nå på vei til kunder i flere verdensdeler. Det er et bensinaggregat som sørger for flytiden på 2,5 timer.
Hans O. Torgersen

Aggregatet produserer strøm til elmotorene. X8, som har svensk opphav, ble tidligere i mai vist frem på XPONENTIAL i Denver, USA. 

Droneoperatører leter etter droner med lenger flytid enn det som de fleste batteridrevne fartøyene kan tilby. X8 er et av alternativene, og flere er på vei. Vi har tidligere skrevet om en hydrogen-drevet drone med seks timers flytid.

LES MER: Drone med seks timers flytid.

– Vi lanserte X8 på slutten av 2022, og vi har en hel del kunder som vi leverer til nå, både i Asia, Mellom-Østen og Europa. Siden vi var på XPONENTIAL sikter vi oss også inn mot USA. I Denver hadde vi også veldig interessante diskusjoner med potensielle norske kunder på myndighetssiden. 

Det forteller svenske Kristofer Skantze, administrerende direktør i Xer Technologies, til Dronemagasinet. 

– Hvordan går salget?

– Jeg tror at vi kommer til å få solgt alle dronene vi har har budsjettert med.

Det opprinnelige selskapet er blitt kjøpt opp av flere investorer fra blant andre Singapore. Hovedkontoret ligger nå i Sveits

– Vi havnet i Sveits fordi vi måtte bygge opp et team. I Sveits er det en sterk flyindustri og mange selskaper som bygger droner. Det er en hotspot, forteller Skantze. 

LES OGSÅ: Drone med meget gammel teknologi på XPOTENTIAL.

Bensinaggregatet som produserer strøm til motorene på dronen er bygget godt inn og kun synlig bakfra. FOTO: Hans O. Torgersen.

Hvorfor ser X8 ut til å gjøre suksess? Skantze peker på den lange flytiden, at man enkelt kan bygge om dronen til å ta flere ulike sensorer, og at den kan ta opp til ti kilo nyttelast, inkludert drivstoff til bensinaggregatet.  

– Med en payload på tre kilo og syv kilo drivstoff, er flytiden to og en halv time. Med syv kilo payload og tre kilo drivstoff, er flytiden halvannen time, forteller Skantze. 

Bensinaggregatet er en driftsikker totakter, men hvis den skulle få problemer, er det bygget inn reserveløsninger. 

– Vi har et batteri om bord som gjør at vi kan nødlande dersom det blir problemer med bensinaggregatet, og det er mulig å montere fallskjerm på dronen.

Dronen ser ut som et kvadrokopter, men det er til sammen åtte rotorblader.

– Den har kontraroterende rotorer, slik at man kan fortsette å fly selv om en motor stopper. Det er altså full redundans, vi har testet det.

– Hvorfor denne hybride løsningen i stedet for bensindrevne motorer til hver rotor?

– Bensindrevne propellmotorer har høyere vekt og mange flere bevegelige deler. Da er det større risiko for feil. Vi vil bare bygge noe som kan fly langt og lenge, og da tok vi den teknologien som fungerer. Totaktsmotor er det mest effektive.

X8 har kontraroterende rotorer, slik at man kan skal kunne fortsette å fly selv om en motor stopper. FOTO: Hans O. Torgersen.

X8 har lavt tyngdepunkt, skal være ekstremt stabil og kunne fly i temperaturer ned til minus 20.

Xer Technologies sikter seg først og fremst inn på markedet for droner til inspeksjon, search and rescue og overvåkning. 

– Vi ser også maritime muligheter og jobber tett med en europeisk myndighet om grensekontroll på sjøen, sier Skantze. 

LES OGSÅ: Norsk firma lyser opp verdens største dronemesse