FØR og ETTER. Slik så det ut etter at DJI oppdaterte sin software 12 februar. Store deler av Haugesund ble en No Fly Zone. I dag er software blitt oppdatert.
Foto:Skjermdump

DJI beklager. Oppdaterer Geofence i Norge

- Vi hadde en feilkilde i våres data under innføringen av Geofence 2.0 i Norge, sier Christian Struwe i DJI. Feilen er funnet og innen 48 timer oppdaterer DJI sin software for Norge.
UAS Norway

Reaksjonene var mange etter at DJI, verdens største droneprodusent lanserte Geofence 2.0 12 februar 2019. Over natten ble et stort antall nye No Fly Zone (også omtalt som Restriction Zone) innført, uten at de var nedfelt i forskrift. For mange Norske droneoperatører skapte dette store problemer da mange av NFZ ble «herreløse» og ikke hadde en naturlig eier å kontakt for å få tillatelse til å fly. Resultatet ble at mange piloter ble stående på bakken med mindre de byttet software eller fikk DJI til å gi dem tillatelse til å fly i det aktuelle området.

Christian Struwe, Head of public policy hos DJI følger det Europeiske og dermed også det Norske markedet tett. Han har hatt hektiske dager etter at feilen i Geofence 2.0 ble oppdaget i Norge.

Les også– DJI`s geofencing stopper lovlig dronebruk

– Hva har DJI gjort etter feilen ble oppdaget?

– Vi jobber med å finne en løsning og vi går nå gjennom alle data som omhandler Norge. I løpet av måneden vil vi ha en permanent løsning, men vi har allerede gjort flere oppdatering. Blant annet har vi gjort endringer på flere helipads som på Stavanger og Haugesund. Disse har fått endret status fra restricted til autorhized. For brukere av vår software betyr det at de ikke lengre da må søke DJI om godkjenning for å fly i nærheten, men kan altså unlocke disse områdene selv ved hjelp av sin konto hos DJI.

LOVER RASK OPPDATERING: Christian Struwe hos DJI lover ikke bare rask oppdatering men også flere oppdateringer i løpet av måneden. – Vårt team jobber nå med en gjennomgang av hele datasettet for Norge

Struwe lover enda flere oppdateringer de neste dagene

– Vi har et team som jobber med dette. Geofence er et globalt system som er svært sentral for DJI. Jeg har bedt vårt team gå gjennom data fra Norge og de vil nå gjennom de neste 48 timene sørge for at helipads og overgangsboliger samt fengsler som ikke er regulert av forskrift i Norge kan låses opp via brukernes egen DJI konto. Problemet med helipads i Norge har vært at mange av dem er svært nær byer og tettbygde områder, det har resultert i at også byene som ligger tett inntil har blitt definert som restricted area og No Fly Zone (NFZ).

Var dere klar over problemet? 

– Vi var ikke kjent med problemet før UAS Norway kontaktet oss. Vi satte umiddelbart i gang med undersøkelser med våre partnere for å sjekke kartgrunnlaget som danner grunnlaget for Geofence. Vi er glade for den feeback vi har fått fra de norske dronemarkedet og det er jo på grunn av tilbakemeldingene vi nå kan gjøre nødvendige endringer og oppdateringer.

Hvorfor skjedde dette?

– Vi må konstatere at de var feil i det nye datasettet vi bruker på 2.0. Det var vi som sagt ikke kjent med før det ble lansert, og det beklager vi, sier Struwe.

Vil nye oppdateringer være mer i samsvar med norske regler og oppdatering?

– Helt sikkert mer i hensyn av det vi har lært nå. Det vil stadig være tilfeller hvor DJI ikke avspeiler Norske regelverk fordi det ikke er tiltenkt å veilede om regler, men veilede om hvor de skal ta mest hensyn om deres flyvning

Men ikke bare negative tilbakemeldinger?

– Vi har fått flere tilbakemeldinger på oppdateringen, også positive. Enkelte mener det er det er bra og faktisk ikke går langt nok – de mener det bør være mer restriktiv. Samlet sett viser det at det er vanskelig å finne en balanse for systemet. Det er vanskelig å finne en balansere når man skal ta hensyn til  sikkerhet og muliggjøre teknologien og samtidig sikker integrasjon.

TRONDHEIM før og etter oppdateringen. Helipad tett på sentrum gjorde at praktisk talt hele sentrum av Trondheim ble en NFZ. Det skapte utfordringer for mange dronebruker i Norge som brukte benytte software fra DJI

 

Hvordan har Norge det i forhold til andre land?

– DJI er et globalt selskap så vi har noe erfaring å se på her. GEO 2.0 er i dag tilgængeligt i hele verden. Det er bygget etter noen prinsipper i ICAO Anneks 14. Det kan forhindre droner på flyplasser og andre sensitive plasser. Systemet er generelt for bygget hele verden.  Likevel må vi innrømme at vi har ikke hørt om andre feilsteder andre steder i verden. Norge er unikt på mange områder, ikke bare når det gjelder bruk av droner. Norsk geografi og plassering viser eksempelvis at plassering av helipads er unik og ikke helt likt det vi finner andre steder i verden. Det gjør kanskje nettopp at problemet oppstår i Norge. Vi var kanskje langsomme med å finne feilen, men nå som vi har funne feilkilden skal vi være så raske vi kan med å oppdatere våre systemet. Vi har som mål å muliggjøre så mange flyvninger i Norge. Så selv om DJI er et globalt selskap og Norge isolert sett er et lite markedet, er dronebruken i Norge unikt. Den skal vi bidra til å ta vare på, så lenge det kan gjøre på en sikker og god måte, det tror vi at Geofence 2.0 også etter oppdateringen vil bidra til, avslutter Struwe