Dronemagasinet er et redaksjonelt uavhengig nettsted, og medlem av fagpressen. Dronemagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Artiklene reflekterer ikke nødvendigvis UAS Norways synspunkt.
PFU er et klageorgan opprettet av Norsk Presseforbund. Se www.pfu.no. Dronemagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Verdien av det norske dronemarkedet ventes å øke fra 3,4 milliarder kroner i år til 5,7 milliarder kroner i 2030. Målt per hode er det kun Sveits i hele verden som bruker droner profesjonelt mer enn nordmenn.
En uke etter at DJI ble den første droneprodusenten i verden til å få C1-typesertifikatet under det nye EU-droneforskriften, har ytterligere tre droner fått C-godkjenning.
– Med masse fjord og fjell er norsk topografi skapt for droner. Det tar mye tid å reise med skip, tog og bil. Landet er som skapt for droner, sier daglig leder Kay Wackwitz i Droneii.
Det ferske droneselskapet Aviant planlegger å teste levering av dagligvarer og legemidler til bønder i Trondheim. Deretter står drone-motorveier i Norge og Sverige for tur.
Mange norske droneoperatører har investert i DJIs Mavic 3-drone, men har fryktet at den viktige godkjenningen C1 ikke ville komme. Nå kan de slappe av og vente på oppdatering av programvaren.
Selskapet Nordic Unmanned starter snart en testperiode med regulære, daglige flyvninger mellom plattformer i Nordsjøen for Equinor. Det blir ennå ikke flyvninger til og fra fastlandet.
Dronemagasinet er medlem av Fagpressen og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Dronemagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne lenker.
Fung. redaktør: Anders Martinsen - am@dronemag.no - Nyhetssjef: Anders Martinsen am@dronemag.no