STOLT SCHIEBEL-SJEF: – Den perfekte prøven for å vise dronens eksepsjonelle maritime evner, sier styreleder Hans Georg Schiebel i det østerrikske selskapet Schiebel til Dronemagasinet. FOTO: Schiebel.
Foto:Morten Wanvik

Schiebel klare for mer

– Den perfekte prøven

“Dette var den perfekte prøven for å vise de eksepsjonelle maritime evnene til Camcopter S-100 for olje- og gassindustrien», sier styreleder Hans Georg Schiebel etter torsdagens flygning.
Ole Dag Kvamme

– Vi har lang erfaring med ubemannede flyreiser over lang rekkevidde, spesielt på det maritime området og under ugunstige værforhold. S-100 var torsdag i stand til å vise frem sine fremragende evner, og vi har igjen bevist at S-100 UAV er det overlegne valget, sier styreleder Hans Georg Schiebel i Schiebel-gruppen til Dronemagasinet torsdag kveld.

Det østerrikske selskapet Schiebel Group ble dannet i 1951, og deres avdeling for ubemannet luftfart har de senere år hatt suksess med droner, særlig den store Camcopter S-100.

Dronen Camcopter S-100 i luften på vei til Troll A. Foto: Morten Wanvik

Selskapet jobber tett med Nordic Unmanned for den europeiske sjøsikkerhetsorganisasjonen EMSA, med store kontrakter. Derfor var det ingen tilfeldighet at disse to ble valgt til å teste dronetransport for Equinors gassplattform Troll A 80 kilometer ut i Nordsjøen.

Les mer: Historisk droneflyvning til Nordsjøen

Les mer: Første dronefrakt til Nordsjøen

Torsdag var Dronemagasinet i kontakt med selskapet, og oversendte en rekke spørsmål per e-post. I tillegg til svarene fra styrelederen, svarte presseavdelingen på en rekke andre spørsmål.

Spesielt med overtakelse 

– Det som blant annet gjør denne operasjonen spesiell er at dronen blir overtatt fra én kontrollstasjon på Mongstad og overtatt fra en annen ved Troll A under flyturen, opplyser en talsperson fra droneprodusenten Schiebel i Østerrike til Dronemagasinet.

Ikke minst argumenterer Schiebel for det reduserte klima-utslippet ved å bruke droner direkte fra Mongstad ut til plattformen.

– Overleveringsløsningen er perfekt for denne typen operasjoner, fordi all logistikk som trengs er basert på land, og det er et minimalt fotavtrykk på olje- og gassplattformen. Også alle dataene fra UAV overføres i sanntid til relevante interessenter, sier talspersonen fra Schiebel til Dronemagasinet.

Men siden Schibel altså leverer transporter over lange avstander, og Camcopter S-100 kan fly i seks timer, er det historisk? Ja, svarer selskapet.

– Dette er verdens første fullskala offshore levering fra land til en aktiv olje- og gassinstallasjon. Vi er i fronten på UAV-teknologi. Vi gjennomførte første levering av last til US Army under en pågående øvelse tidligere i år. Vi var også første UAV som fløy i Paris Airshow helt tilbake i 2009, opplyser talspersonen.

– Selvsagt er vi klare

Selskapet sier man er klar for å inngå kontrakter til regulære Nordsjø-flygninger, hvis ønsket.

– Selvsagt er vi klare. Vi jobber for tiden med flere selskaper og organisasjoner, sier selskapet, og viser til egne pressemeldinger.

Selskapet vil ikke svare når man er klare til å levere droner som kan løfte mye større last, enn si mennesker.

– Vi utvikler nye kapasiteter hele tide, men kan ikke opplyse mer for øyeblikket.