Ketil Solvik-Olsen etter paneldebatten "When will drone delivery take off in Norway?" under UNC 2019 på Fornebu.
Foto: Hanne Rebecca Nilsen

UNC 2019: Ketil Solvik-Olsen: «Pizzadroner» er morsomme, men kommer ikke til å overvinne skeptikerne

Jobb med å overbevise skeptikerne, er tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens oppfordring til dronebransjen under UNC 2019 på Fornebu.
Jan Frantzen

– Bransjen er mer moden nå enn da jeg var statsråd, og teknologien er kommet lenger. Et eksempel på det er at Ruter nå snakker om droner, det var ikke sannsynlig for bare kort tid siden. Vi snakker tross alt om persontransport. Bransjen er i en ekstrem modningsprosess, som vi ikke ser i så mange andre land, sier Ketil Solvik-Olsen til Dronemagasinet, etter å ha vært moderator under en paneldebatt på UNC-konferansen på Fornebu.

Når kan vi forvente å få leveranser med droner? Hvorfor tar det såpass lang tid i Norge? Hva venter vi på? Dette ble diskutert av Gunnar Inderberg (Posten), Børre Eimhjellen (Airlift Solutions), Bernt Reitan Jenssen (Ruter) Sture Portvik (Oslo kommune),Ole Henrik Hannisdahl (Grønn Kontakt), Jay Merkle (FAA – det amerikanske luftfartstilsynet) og Brian Wynne (AUVSI).

Se tv-sendingen fra UNC – direkte og gratis. Last ned Attendify-appen her

– Jeg synes der er fint å høre hvor positivt Posten og Ruter tenker, for det er potensielt store brukere. Det er veldig viktig når man tar i bruk nye tekniske løsninger at de både forbedrer tjenestene og er kostnadseffektive. Så er det spennende at Airlift har godt fra å være et rent helikopterselskap til også å bruke droner. Markedsaktørene ser at ny teknologi gir nye muligheter. Her er UAS Norways rolle viktig, for å samle de forskjellige aktørene og hjelpe dem snakke sammen. Samtidig er det slik at alle venter litt på alle. Det er mye penger å tape hvis du går for tidlig i gang, hvis markedet ikke er villig til å betale eller det fins reguleringer som er hemmende, sier han.

Aksept i befolkningen

Det er midt på dagen i Telenor Expo. Det er mange tomme kaffekopper, mange godt brukte stemmebånd. Noen stresser litt før foredraget sitt – public speaking er tross alt menneskets største frykt, og noen går bare rundt og gleder seg til å dele sin historie. Ketil Solvik-Olsen har nettopp gått av scenen, etter sin moderatorjobb. Den tidligere statsråden bor nå i USA, og representerer OSM Aviation, hvor han blant annet bidrar mot dronemarkedet.

– I Norge er det nå viktig at vi har et moderne regelverk og at aktørene snakker mye sammen, slik at de er fortrolige med hverandre. Dessuten kan man ikke gå fortere frem enn befolkningen vil akseptere. Gå man for fort frem, kan man få en motreaksjon, og da vil utviklingen stoppe opp. Selv om bransjen er utålmodig, må man erkjenne at dette er en del av en samfunnsstruktur, hvor aksepten må være på plass, sier den tidligere statsråden til Dronemagasinet.

– Vi vil oppnå mer hvis vi skynder oss langsomt. Det er mitt beste råd. Ikke gi skeptikerne argument for at dette må gjennomreguleres, og ikke lag en situasjon der luften er full av “pizzadroner”, som kanskje er kult, men ganske unødvendig. Begynn med å levere tjenester som frakt av blodprøver, da får man en helt annen aksept, sier han.

Fire år?

– La oss prøve å være litt konkrete. Når tror du vi kan få se droneleveringer i Norge?

– Hvis vi tar en ny prat om fire konferanser tror jeg vi vil se et helt annet marked, hvor eksisterende logistikkselskap har tatt det i bruk. Da vil vi også se en annen tillit og aksept blant folk til det dronebransjen leverer.

I dronenæringen er stemningen gjerne preget av optimisme, uante muligheter og at «the sky’s the limit», som digitaliseringsministeren nylig uttalte. Men hva mener Solvik-Olsen bør være neste steg for norsk dronebransje?

– Jeg tror vi kommer til  å se en voldsom økning i bruken av droner til overvåkning og inspeksjon, for da er man ofte langt vekk fra hus og folk. Jeg synes energien primært bør rettes til å utvikle tjenester innenfor samfunnsnyttige områder slik at folk ser verdien. «Pizzadroner» er morsomme, men kommer ikke til å overvinne skeptikerne. Jobb med å overbevise den halvparten av befolkningen som ikke har tro på droner, om at dette gir oss bedre tjenester og minst like mye total sysselsetting, sier Solvik-Olsen.