Slik ser SESAR for seg at fremtidens UTM (USPACE) bilde kan se ut. Sikker integrasjon mellom bemannet og ubemannet luftfart.

UTM-ekspertenes tips: Dette må du vite om fremtidens trafikkontrollsystem for droner

I dronebransjen snakker alle om Unmanned traffic management (UTM). Hva er det? Og hvorfor angår det alle som flyr droner? Og hvorfor blir det så viktig for dronebransjen fremover? Vi dro til den internasjonale ATM (Air traffic management) konferansen i Madrid for få ekspertenes syn på UTM. Her der det du bare må vite om UTM akkurat nå.
Tekst/Foto: Anders Martinsen
Med et UTM system på plass i Norge kan droner fly side omside med bemannet luftfart på en trygg og sikker måte. Får dronebransjen og Avinor det som de vil skal du snart kunne booke luftrom nesten like enkelt som du booket et møterom på jobben. Og ved et UTM system på plass kan droner fly i trygt og sikkert i luftrommet, også i nærheten av flyplasser. Utgangspunket for prosjektet som Avinor Flysikring jobber med i dag er blant annet inspirert av det Amerikanske LAANC systemet som snart er rullet ut til over 700 flyplasser i hele USA.
Vi møtte fire av de ledende leverandørene av UTM systemer i verdens for å få deres syn på UTM
for droner.
“I første fase vil vi i UTM-systemet hovedsakelig tilby tjenester til lufttrafikktjenester gjør i dag ved å gi tillatelser til dronepiloter for operasjoner i et dedikert luftrom eller område i et gitt tidsrom, og til operatører som vil operere i kontrollert luftrom. Men vi må ha så automatiserte løsninger som mulig for å håndtere volumet dronebransjen representerer i dag og fremover, men det må aldri gå på bekostning av sikkerheten.»
Ingolv Bru, leder forretningsutvikling, Indra Navia // LES HELE INTERVJUET MED INGOLV BRU HER
« Man kan ikke velge kun en teknisk løsning for UTM, da får man ofte proprietære løsninger som begrenser markedet og kveler det. Her vil det være flere systemer som støtter hverandre. Vår utfordring blir å integrere flere løsninger i forhold til kommunikasjon og navigasjon. Vi kjører nå et større prosjekt med disse teknologiene på Andøya Space Center “
Ben Marcus, Co-founder and chairman, Airmap //  LES HELE INTERVJUET BEN MARCUS HER
« Hendelser som på Gatwich har skjedd i USA også, så dette er et internasjonalt problem. En drone ble sett på Newark like etter Gatwick-episoden. Det skjer over hele verden, for eksempel i Dubai og i Israel. Det er viktig for leserne deres å vite om at dette kan skjer overalt. Når det mangler et UTM-system, vil flere slike episoder inntreffe før vi har dette på plass.”
« Bedre kommunikasjon og mer samarbeid må til for å få på plass et godt grunnlag for UTM system , ganske enkelt. Sette seg ned ved et bord og snakke om tingene, ikke skyve det fra det ene til den andre.»