Richard Parker, grunnlegger av Altitude Angels, som nå skal levere UTM-systemet til Avinor Flysikring. Bildet er tatt i forbindelse med et intervju under ATM konferansen i Madrid i 2019.
Foto: Anders Martinsen

Kontrakten er underskrevet: Disse skal levere UTM-system til Norge

Avinor Flysikring har valgt UTM-leverandør. Systemet vil få stor betydning for mange norske droneoperatører.
Jan Frantzen

– Avinor Flysikring kan bekrefte at Frequentis med underleverandør Altitude Angel er innstilt som vinnere i konkurransen. Vi vil komme med ytterligere informasjon etter kontraktsignering som er ventet i løpet av måneden, skriver Axel Knutsen, som er programleder droner i Avinor Flysikring, til Dronemagasinet.

Oppdatert: kontrakten er nå underskrevet 

Teknologiselskapene Frequentis og Altitude Angel inngikk et strategisk partnerksap i 2018, og skal altså nå levere et UTM-system til Avinor Flysikring. Anskaffelsen ble lagt ut på anbud i sommer.

Britiske Altitude Angel ble grunnlagt i desember 2014 av dataingeniør Richard Parker, og er i dag blant verdens ledende leverandører av UTM-plattformer for droner.

Les vårt intervju med grunnlegger Richard Parker

Kostnadsrammen for anskaffelsen har tidligere blitt estimert til cirka 10 millioner kroner.

Eksempel: Slik så det ut i Altitude Angel-appen under det kongelige bryllupet i England i 2018. Brukere av luftrommet ble varslet om endringer i sanntid.

Applikasjon for booking av luftrom

UTM – Unmanned Traffic Mangement – er et trafikkhåndteringssystem som gjør det mulig for en droneoperatør å booke en del av et kontrollert luftrom ved hjelp av en online-applikasjon. Her vil man få tillatelse til å fly, oversikt over andre operatører i luftrommet, samt tilgang til alt av regelverk.

Axel Knutsen sa dette til Dronemagasinet under UNC-konferansen i november:

Axel Knutsen, programleder droner i Avinor Flysikring. Her under UNC-konferansen i 2019, hvor han presenterte UTM-planene.

– Kort sagt: UTM digitaliserer droneoperasjoner. Når dette er fullt utrullet, slipper du som droneoperatør å ringe tårnet. Du får et digitalt verktøy, en app eller en hjemmeside, til å planlegge flyvningen din. Da får du tilbakemelding på om du har rettighetene du trenger til å gjøre flyvningen din, og hvem du eventuelt trenger å snakke med for å fly i området. Luftromsavgrensinger vil vises automatisk, du trenger ikke flere forskjellige systemer for å hente informasjon. Men det er viktig å presisere at vi vil introdusere funksjonaliteten gradvis, og at alt ikke vil være på plass i starten.

Et lignende system har vært i bruk i USA de siste årene.

Håper på full utrulling i år

For Avinor Flysikring betyr systemet mer oversiktlig informasjon om hvor operatørene befinner seg, og hva slags operasjon de ønsker å gjøre. Følgelig vil det også bli lettere å godkjenne flyvninger.

Prosessen videre for selskapet innebærer nå opplæring av flygeledere, opptegning av kart, sikkerhetsvurderinger og analyser, før et knippe droneoperatører vil bli valgt ut som testpersoner som skal prøve systemet på tre utvalgte flyplasser.

Avinor Flysikring planlegger at alle deres tårn skal ta i bruk systemet i løpet av 2020.

Les også: Dette må du vite om UTM