Nordic Unmanned – Vil tidoble transportinntekter offshore med droner innen 2025.

Nordic Unmanned starter ordinære transportruter til Nordsjøen med droner neste år. Tror på omsetningen vil øke fra 30 millioner kroner i år til 330 millioner kroner i 2025.
Ole Dag Kvamme

– Driverne i markedet er de mange plattformene, installasjonene og riggene i Nordsjøen, sa daglig leder Knut Roar Wiig i Nordic Unmanned fredag formiddag i en presentasjon av sine logistikk-planer.

3. januar startet selskapet opp arbeidet med sin ettårs-kontrakt for autonome flygninger fra Mongstad til Nordsjøen og mellom installasjoner i Nordsjøen.

– Vi har allerede satt av ti mann, som er i gang med arbeidet, sa logistikk-sjef Pål Kristensen.

Les også: Nordic Unmanned med Equinor-kontrakt til 27 millioner

Les også: Equinor vil ha autonome droner langt til havs

Les også: Historisk droneflygning til Nordsjøen

Nordic Unmanned gjennomfører i år ettårs-samarbeidet med Equinor for fraktflyvninger mellom Mongstad og Gullfaks felt, som ligger 170 km offshore. I tillegg kommer daglige flyvninger innen 30 km mellom offshoreinstallasjoner og fartøyer i Tampen-området. 

Nordic Unmanned bruker qr-koder dronen leser av, for nøyaktig posisjonering og dropp av last med vinsjing eller fall-ut-av-luke-levering.

Dronene skal kunne levere flere pakker på samme turene, og returnere til base uten at andre piloter er involvert.

Vil ha faste ruter offshore

Sandnes-selskapet vil etablere faste ruter for levering av utstyr inntil 50 kilo fra neste år, og ser for seg at dette øker til 200 kilo allerede i 2023. I sine planer mener man å kunne forvente en omsetning som går til 33 millioner kroner til offshore cargo-levering i 2025.

Landbaserte operatører av dronene trenes nå også opp til å kunne håndtere flere flygninger, slik at en pilot kan ha ansvar for ulike leveranser gjennom et kontrollrom samtidig.

De mindre dronene går på batteri, men de som flyr over havet med over seks timers flytid går på fossilt brennstoff. 

– De bruker likevel 99 prosent mindre fuel enn helikopter, sier Wiig.

– De bruker likevel 99 prosent mindre fuel enn helikopter, sier Wiig.

Selv om oppstarten er Nordsjøen og statseide Equinor, er Nordic Unmanned allerede i dialog med andre land, og ser for seg muligheter for stor vekst innen olje og gass – og havvind-baserte leveranser.

– Havvind er et mindre modent marked, men vi ser på muligheten til oppskalering av våre tjenester også her.

Nordic Unmanned Cargo er ikke skilt ut som eget forretningsområde eller selskap, men rapporterer som en tjeneste i selskapet.

Ett spesielt område selskapet også ser for seg, er leveranser av farlig avfall, hvor ubemannede farkoster har åpenbare fordeler fremfor bemannet luftfartøy.

Forsinket sykehuslevering i Bærum

Nordic Unmanned er forsinket med levering av medisinsk utstyr man skulle startet med, gjennom en avtale med Bærum kommune. Årsaken er korona, og oppstarten vil være i februar 2022, opplyser Pål Kristensen.

Konseptet «Urban Multipoint» innebærer bruk av BG 300-dronen, som skal kunne fly fra et depot til flere ulike leveranser. Gjennom lesing av qr-koder får man verifikasjon av leveringsstedet og varen,  vinsjer ned pakker, og flyr videre med neste pakke før man returnerer til utgangspunktet. 

 

RUTEPLAN: Slik ser en ruteplan ut for levering av medisinsk utstyr. Nordic Unmanned ønsker levering til faste tidspunkter for dronene i Bærum. FOTO: SKJERMDUMP PRESENTASJON

20 kilo er maks bærekraft per nå ved enkeltleveranser, 2,5 kilo ved flere leveranser per flyvning.

Wiig forklarer at man satser på etablering av faste ruter, slik at kundene skal kunne vite når utstyret komme, og planlegge etter ruteplanen for dronen.

– Leveransene er mye raskere enn bil, det er ingen rush-time i lufta. Ingen utslipp heller. Kanskje har ikke biler det heller, men de bidrar til støvutslipp, sier Wiig.