Er det ulovlig å ta reklamebilder på naturskapte landemerkte som Preikestolen? Nei sier fotoeksperter, men likevel gjør Stiftelsen Preikestolen alt de kan for å hindre reklamebilder fra det kjente området. Foto: Anders Martinsen

– Gjør alt vi kan for å hindre reklamebilder fra Preikestolen Vil hindre dronebruk og reklamebilder fra naturskapt landemerke

Mens Trolltunga hilser reklame velkommen, gjør Stiftelsen Preikestolen hva de kan for å hindre Preikestolen å bli brukt i reklame.
Ole Dag Kvamme

– Det skal fremstå som naturattraksjon, og ikke forbindes med salg, sier daglig leder Helge Kjellevold i Stiftelsen Preikestolen.

Mange har reagert på droneforbudet som Stiftelsen Preikestolen ulovlig har satt opp. I tillegg jobber stiftelsen og daglig leder Helge Kjellevold mot at bilder fra Preikestolen skal brukes i reklame. Foto: Stiftelsen Preikestolen

Men droner er ikke det eneste stiftelsen vil forhindre, men også all kommersiell fotografering. Dette innebærer at man ikke vil at bilder skal brukes i reklame.

– Vi har ingen politimyndighet, og folk kan lure seg opp. Men når folk spør, så avviser vi kommersiell fotografering fra Prekestolen, sier daglig leder Helge Kjellevold i stiftelsen Preikestolen.

Trolltunga AS i Ullensvang har en helt annen tilnærming, les lenger nede.

– Gjør alt vi kan

Stiftelsen Preikestolen har hatt en drastisk omsetningsøkning de siste årene, fra rundt 5 millioner kroner i 2015, til 15 millioner kroner fire år senere.

– GJØR ALT VI KAN: – Vi gjør alt vi kan for å hindre kommersiell bruk av bilder fra Prekestolen, sier daglig leder Helge Kjellevold i stiftelsen Preikestolen. Foto: Anders Martinsen

Utgiftene er små, og i 2019 var driftsresultatet hele 5,8 millioner kroner, mens inntektene var på 15,1 millioner kroner. Tallene for 2020 er ennå ikke klare.

For kort tid siden avslørte Dronemagasinet at stiftelsen Preikestolen uten lovhjemmel prøver å forby droneflygning på den kjente naturattraksjonen i Rogaland.

Les også: – Kan ikke forby reklamebilder

Les også:  Ulovlig droneforbud på Lindesnes Fyr og Preikestolen

Selve platået er eid av sameiet Høllesli, bestående av grunneiere i området. Fordi grunnen er privat, kan man trolig nekte take-off og landing på stedet, men ikke fotografering.

Men stiftelsen går altså lenger, og vil hindre enhver som tar bilder av stedet å bruke dette til reklame.

På direkte spørsmål innrømmer Kjellevold raskt at stiftelsen ikke har hjemmel til å nekte.

– Grunneierne ønsker at stedet skal fremstå som en naturattraksjon. Vi har ikke juridisk mulighet å nekte, men vi gjør alt vi kan for å hindre kommersielle bilder fra stedet, sier Kjellevold.

Enige med grunneierne

– På hvilken bakgrunn gjør dere dette?

– Nei, kan egentlig kun oppfordre. Verken grunneierne eller vi ønsker at det skal fremstå som et reklameobjekt, fordi det er en internasjonalt kjent naturattraksjon. Og vi er talerør for grunneierne, samt at vi er enige med dem om dette, sier Kjellevold.

Han sier man ikke har skilt som forbyr reklamebilder fra stedet.

– Allemannsretten gir folk mulighet til å komme, gå og ta bilder, men vi ønsker, og prøver å hindre at stedet blir brukt kommersielt til reklame, sier Kjellevold.

SLIK KAN DET VÆRE: Denne sportsbutikken bruker Trolltunga i sin egenreklame, og det synes Trolltunga AS er helt ok. Foto: Skjermdump

Trolltunga hilser reklame velkommen

Mens Prekestolen vil hindre reklamebilder, hilser Trolltunga i Ullensvang slike bilder velkommen.

Daglig leder Åse Marie Evjen i Trolltunga AS sier at selskapet ikke har diskutert noe slikt hinder. Tvert om er Evjen glad for at Trolltunga brukes kommersielt.

HILSER REKLAME VELKOMMEN: – Vi synes det er fint med reklamebilder fra Trolltunga, sier daglig leder Åse Marie Evjen i Trolltunga AS i Ullensvang. Foto: Trolltunga AS

Hun viser til en sportsforretning, som aktivt promoterer seg med bilde av Trolltunga.

– Vi synes det er fint, sier Evjen.

Trolltunga er stadig mer besøkt, med rekord på 87.000 mennesker på ett år. Men siden ni av ti er utlendinger, er antallet redusert de siste årene.

– Vi har hatt problemer med folk som ikke er kledd for turen til Trolltunga, og synes det er fint med bilder, av mennesker med utstyr som gjør dem forberedt, sier Evjen.