Dronemagasinet er et redaksjonelt uavhengig nettsted, og medlem av fagpressen. Dronemagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Artiklene reflekterer ikke nødvendigvis UAS Norways synspunkt.
PFU er et klageorgan opprettet av Norsk Presseforbund. Se www.pfu.no. Dronemagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.




FORSIKRINGEN DU ER PÅLAGT Å HA

Bruker du drone til næring og nytte er du lovpålagt å ha ansvarsforsikring som dekker skader du som dronepilot kan påføre andre.
Dronemagasinet

Slik blir du en godkjent droneoperatør

RO1-kategorien omfatter luftfartøy som veier opp til 2,5 kg og har en maksimal hastighet på 60 knop:

Det kreves ikke RO1-tillatelse for flyging med fotodrone dersom bildene bare benyttes privat. Dersom du ønsker å ta bilder til næring og nytte, kreves det at du deklarerer din virksomhet til Luftfartstilsynet.

SER DU DRONEN?

Sannsynligvis er det ikke så lett for piloten heller. Vi har besøkt Luftambulansens base i Arendal for å høre om deres erfaringer og utfordringer med droner.

Slik velger du riktig drone

Du kan få en drone til noen hundrelapper, eller til noen hundretusener. For å hjelpe deg å velge riktig modell, snakket vi med produktekspert Gunnar Inge Gusdal ved Elefun i Grimstad, som er Norges største selskap innen radiostyrte produkter.

– En workshop for innovasjon og verdiskaping

- Det viktigste var kanskje å skape en arena der forskning, teknologi og dronebransjen møter store selskaper som Statoil, Veidekke og Statnett, som trenger løsningene. Det er i slike møter at verdiskapingen ligger, sier Robert Holand.

Masseproduserer smart minidrone

For droner under 250 gram fins det som kjent egne og mindre restriktive regler for hvordan man kan fly.
Kinesiske Sunly har laget et spennende produkt som er under 250 gram grensen, nemlig modellen Alpha Sun.

Verdens minste luftfartøy med VR?

Qualkomm er selskapet bak Snapdragon-chipen som var en av de store nyhetene i 2016. Vi møter teknisk direktør Chad Sweet for å høre hva amerikanerne planlegger for nærmeste fremtid.